Hvordan like matte!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
SiRi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 23/01-2003 19:47

Jeg er ei jente som snart skal begynne på videregående. Så lenge jeg kan huske, har matte vært det eneste faget jeg har hatt problemer med. Dette har jeg også mye problemer med. :( Jeg lurer i bunn og grunn bare på om noen har noen tips til hvordan jeg enklere kan forstå og like matte. Trenger tips fort! Med vennlig hilsen SiRi :)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Jeg takker og bukker! Fordi dette er sansynligvis det beste spørsmålet vi har fått i forumets histore. Hvorfor og hvordan skal vi like matte? Eller, trenger vi det? Du ønsker et svar fort, det forstår jeg. Men du kan forhåpentligvis vente litt. Jeg har lyst til å utfordre ALLE forumets brukere til å tenke gjennom spørsmålet og til å komme med et svar. I mellomtiden kan du jo tenke litt på spørsmålet selv (jeg betviler ikke at du allerede har tenkt en hel del). Hva liker du? Hva skal du begynne med på videregående?

Jeg kommer med mitt bidrag til svar i løpet av helgen. I mellomtiden regner jeg med mange tanker fra dere der ute.

MVH
Kenneth Marthinsen
johanlo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 18/01-2003 16:03

Hei!

Jeg kan bruke meg selv som eksempel:
For noen år tilbake begynte jeg å studere elektronikk ved NTNU. I sivilingeniørutdanningen er det obligatorisk med 10 vekttall matematikk. I begynnelsen ser man på dette som en pest og en plage, men etterhvert ser du virkelig nytten i matematikken. Jeg vet ikke hvilke planer du har videre, men matematikk brukes iallefall som et verktøy på veldig mange fagfelt. Så moralen her er nok at matematikk blir først morsomt når man bruker det til det det er, nemlig et verktøy.

Og det er her matematikklærerne virkelig må ta seg sammen: For at elevene skal synes matematikk er spennende må lærerne legge opp undervisningen slik at den er motiverende, og ikke destruktiv for kropp og sjel

Mvh
J.L.
skavis
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 24/11-2002 16:42

Hei

Jeg synes dette var et spørsmål som jeg ville svare på, for jeg har alltid slitt med matte selv.
Jeg tror det er vanskelig å like noe en for eksempel ikke får til, og siden matte er et fag som veldig mange strever med så er det også et fag som mange ikke liker.
Det er først nå i den siste tiden jeg har begynt å like matte, for jeg ser nytten av å kunne det.
Det er en god del i matten som en ikke bruker i det daglige livet, og da forstår en ikke hva en egentlig hva en skal med det til, men så kan en snu det litt, for en eller annen gang vil en havne opp i en situasjon der en har behov for det, og da ser en virkelig nytten av det.

Det er som forrige personen sa før meg at len del av ærerne i matte kanskje bør legge om undervisningen sin, slik at det blir lettere for elevene å forstå hva det egentlig er vi skal finne ut, og ikke være så opphengt i formler, men lære hvordan en skal bruke formlene og hvorfor.

matte er også et fag en må arbeide med jevnt og trutt hele veien, en kan ikke sitte seg ned siste uken før en prøve, for å lære det, men arbeider en hele veien så går det mye bedre.

Om du setter deg som mål at du minst 15 min hver dag skal sitte deg ned med matteoppgaver så blir det kanskje lettere, begynn først med oppgaver du mestrer i for eksempel ett par dager, så begynner du på det du har litt peiling på og arbeider så lenge du har behov for å arbeide med det ( til du har forstått det). Så øker du kravene til deg selv hele veien, om du gjør dette fremt til du begynner på vgs så vil du garantert være godt utrustet når du begynner der. les alle linkene de har her inne, og må du eventuelt begynne på 8 klasse så gjør det, for det gjorde jeg :)

og du vil helt sikkert merke at desto mer du arbeider med det desto mer vil du forstå, og jo mer du forstår desto gøyere blir matematikk

Ønsker deg lykke til videre, og håper du kanskje legger inn en liten melding her senere som forteller at du kanskje synes matte er "litt" gøy :D :D :wink:
skavis
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei igjen!
Det er vel slik at ting man liker å gjøre vil man helst gjøre mest mulig av, og ting man ikke liker lar man om mulig være å gjøre. Det er muligens også slik at ting man er flink til, liker man å gjøre.

For å bli flink trenger man å øve. Det hjelper selvfølgelig å ha talent, men de aller fleste kan bli rimelig flinke til noe dersom de bruker tid på det.

Når det gjelder matematikk er nok det intet untak. Dersom man ønsker å ta hovedfag er det en stor fordel og kanskje en nødvendighet å ha tallent i tillegg til en betydelig innsats.

Dersom spørsmålet er å komme gjennom videregående med et hederlig resultat er det min mening at det er noe det fleste kan greie med innsats og den rette motivasjonen.

Det er nesten allment akseptert å si at matte er noe man ikke liker og ikke forstår. Selv på enkelte lærerværelser kan man risikere å få sympatiske nikk og smil og støtte for slike utsagn. Dersom disse negative tankene får feste, noe jeg tror de får hos mange (kanskje helt uforskylt), kan de feste seg. Matematikk skal man leke med, kose seg med og oppleve gleden over mestring av stadig større problemer. Dersom man ikke har fått anledning til noe av dette gjennom skolen er det vel forståelig at slike holdninger kan vokse fram?

Hva hjelper dette meg tenker du muligens nå, dette har jeg hørt før..?!

Vel, mitt poeng er at du må prøve å bryte eventuelt negative tankebaner. Grip tak i noe du kan innen matte, uansett om det ligger på et lavere nivå enn der "du bør være". Prøv å utvikle det du kan med nye ting og introduser nye elementer. Sett opp tider der du skal jobbe 100% med matte. Bestem deg for å lære et konkret avsnitt, oppgavetype, formel eller et eller annet. Vær kritisk til egen læring. Når du er ferdig med økten må du spørre deg selv; har jeg lært noer nå? Dersom ja, hva da? Repeter for å være sikker. Dersom nei; hvorfor ikke? Kanskje må du revidere din strategi. Snakk med medelever du vet behersker stoffet, snakk med læreren om dine oppgaver.

Alt dette vil ta både tid og krefter. Noe må pugges og mye må regnes. Forhåpentligvis vil litt etter litt begyne å få små aha opplevelser i belønning. Fortsett med det som gir resultater og ikke bli forundret om du etter hvert føler at du behersker mer og mer. Oppgaver går fortere og du får strukturer og katalaloger som hjelper deg med oppgaveløsningen. Kanskje en dag begynner du å like matte?

Lykke til!

MVH
Kenneth Marthinsen
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

Matematikk er min religion :D

Det er lettere å forstå matematikk om du er tålmodig, og jobber med oppgaver både hjemme og på skolen (dog ikke overdriv).

En positiv holdning, og å tenke "dette klarer jeg" hjelper nok også.

Er ikke noe fasitsvar her.
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
Svar