PENTOMINO

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kurtmik
Guru
Guru
Innlegg: 10
Registrert: 12/12-2002 18:35
Sted: Egersund

Dere vet hva dominobrikker er. De er laget av 2 kvadrater med prikker på.

Pentominobrikker lages av 5 kvadrater. Det finnes et dusin forskjellige brikker. Noen av disse kan brettes opp til ei åpen eske (uten lokk). Andre ikke.

De 12 forskjellige pentominobrikkene kan settes sammen på 2-3000 måter til et rektangel på 60 ruter. - Det er også mye annet en kan pussle med dem.

Arbeid med pentominobrikker fremmer arbeidsglede, lærelyst og logisk sans, men HAR NOEN AV DERE NOEN GANG BRUKT PENTOMINOBRIKKER I MATEMATIKKTIMENE PÅ SKOLEN? :shock:

Jeg spør om dette, for ut fra inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest spørsmål her, synes det som om noen legger mer vekt på regler, formler og pugg enn sunt norsk bondevett i skolen. Forholder det seg slik? :D

Eller har dere det gøy, spiller, bygger, pusler, grubler, står på hodet og klør dere rundtomkring. Kort sagt: Blir det noe aha? Eller bare "haha. Du er for dum!"? :evil:

Vet dere hvorfor Archimedes kalles: The greek streaker? :wink:
Hilsen Kurt Klungland,
Sørvestlandets matematikk-guru
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei alle sammen!
Jeg håper da virkelig at alle elever utsettes for lek i matematikkundervisningen! Og at aha (ikke haha) opplevelsene står i kø. Apropo lek: er der noen der ute som har erfarnig med såpebobler og aller helst en oppskrift som gir gode seige bobler, til bruk i matematikken?

MVH
Kenneth Marthinsen
kurtmik
Guru
Guru
Innlegg: 10
Registrert: 12/12-2002 18:35
Sted: Egersund

Uke 6 er matematikkens uke. Da blir det spill og problløsning hos alle de klassene som arrangerer dette. Og kanskje skattejakt. Har noen elever (eller lærere) vært med på matematisk skattejakt? :D

Men Pentomino krever litt mer utstyr (brikkene) og derfor antar jeg at nokså få har brukt dem i skolen.

Såpebobler! :D Jeg fant ei gang en oppskrift på kjempebobler på nettet. De inneholdt bl.a. tapetklister. Ellers vet jeg at vitensenteret på NTNU i Trondheim selger slik pakker i sin butikk. http://viten.ntnu.no/index.php
Hilsen Kurt Klungland,
Sørvestlandets matematikk-guru
Svar