Sirkel / Formlike trekanter

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Xyril
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 30/12-2002 13:38

Trenger litt hjelp med leksen til kapittelet om geometri. Korleis kan eg på beste/enklaste måte å rekna ut følgande spørsmål?

1. Radien til eit bilhjul er 35 cm.
a. Kor langt ruller bilen når hjulet går 140° rundt?
b. Kor mange grader går hjulet rundt når bilen ruller 1 m?

2. Er det nokon plass eg kan lesa meir om formlike trekanter? Trur eg forstår formlike figurer rimeleg bra, men trekanter faller vanskelegare inn.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
De første spørsmålene kan du lese teorien bak her:
http://www.matematikk.net/sirkel/sirkel.html

Formlike trekanter kan du lese om her:
http://www.matematikk.net/geometri3/geo3.html

Dersom du fortsatt lurer etter å ha lest og tegnet litt kan du komme tilbake med spørsmålene.

Fortsatt god jul!

Kenneth Marthinsen
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Hint:

1a: tenk omkrets og buelengde
1b: buelengden er 1m
Xyril
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 30/12-2002 13:38

Hei! Og takk for hjelpen. Eg fekk nå til a, men sliter ennå med oppgåve b.
Kan dere sende ytterligere hjelp?

Veldig bra side, har hjulpet meg gjennom mange vanskelege og kanskje ikkje så vanskelege oppgåver denne siste tida. Takk skal dere ha.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Takk for ros, det er det vi lever av :)

Til oppgaven:


Hva er omkretsen av hjulet?
Dersom bilen kjører en veilengde tilsvarende omkretsen av hjulet har hjulet snurret 360 grader (vi antar at det ikke er glatt, som nå, så den spinner ikke).

Hvor mange grader må hjulet snurre for at lengden skal bli en meter?

Hjalp dette?

Kom tilbake dersom disse hintene ikke er nok, ok?


MVH
Kenneth M
Xyril
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 30/12-2002 13:38

Jo, men forstår fortsatt ikke dette med formlike trekanter, skulle vært noen flere eksempler under. Kan du forklare meg dette kort uten å henvise til geometrien? Siden dette ikke hjalp meg noe særlig :(.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Ja, ved neste revisjon av siden må vi nok se på dette med eksempler fordi det er ikke alle emnene som er like godt illustret med eksempler og formlikhet er nok som du sier et av disse.

Vel, formlikhet er som ordet sier to eller flere figurer som har samme form, men forskjellig størrelse. Dersom to trekanter skal være formlike må vinklene i trekant A værer like store som i trekant B. Dersom så ikke er tilfelle har vi ingen formlikhet.

Dersom du har i oppgave å påvise at to trekanter er formlike, må du på en eller annen måte vise at en vinkel i den ene trekanten har en korresponderrende vinkel av samme størrelse i den andre trekanten. Dersom du greier å vise at to og to vinkler er like kommer jo den treje automatisk pga vinkelsummen i en trekant.

Dersom det er sidene i en formlik trekant som er ukjente kan du bruke proporsjonsregneing, forklart her:
http://www.matematikk.net/prop/prop.html

Jeg vet sannelig ikke om dette var en god forklaring, men dersom du har en konkret oppgave skal vi prøve å veilede deg på den.

MVH
Kenneth Marthinsen
Svar