Brøk til desimaltall og prosent
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei, jeg lurte på hvordan man gjør om 3/5 om til prosent. Oppgaven jeg har fått går slik:
Ask, Christian og Herman ser ofte film sammen. I løpet av det siste året har de sett film 3/5 av gangene hos Ask, 25% av gangene hos Christian og resten av gangene hos Herman. Hvor mange prosent av gangene har de sett film hos Herman?
Please svar raskt, jeg må være ferdig med oppgaven innen torsdag, og det er mandag idag
Ask, Christian og Herman ser ofte film sammen. I løpet av det siste året har de sett film 3/5 av gangene hos Ask, 25% av gangene hos Christian og resten av gangene hos Herman. Hvor mange prosent av gangene har de sett film hos Herman?

Please svar raskt, jeg må være ferdig med oppgaven innen torsdag, og det er mandag idag

Jeg ville brukt prosenttegnet her, for å få frem at vi ikke forandrer noe. Vi ganger ikke med hundre, vi gjør om.Vektormannen skrev:
Og som prosent:
[tex]\frac 1 8 \cdot 100 = \frac {100} 8 = 12.5[/tex]
Det vi ganger med er faktisk 1.
[tex]\frac 1 8 \cdot 100\% = \frac {100\%} 8 = 12.5\%[/tex]
En annen måte å kommunisere det på, er at vi ser på hva som står på hundredelplassen, siden prosent betyr "hundredel" (vel, nesten)
Enig med innsendar ! Her er det viktig å vere merksam på at 100 % = 1
Da er [tex]\frac{1}{8}[/tex] = [tex]\frac{1}{8}[/tex] [tex]\cdot[/tex] 1 = [tex]\frac{1}{8}[/tex][tex]\cdot[/tex]100% = 12.5 %
Da er [tex]\frac{1}{8}[/tex] = [tex]\frac{1}{8}[/tex] [tex]\cdot[/tex] 1 = [tex]\frac{1}{8}[/tex][tex]\cdot[/tex]100% = 12.5 %