Finn ut korleis du kan simulere myntkast på lommereknaren.(La 0 svare til mynt og 1 til krone)
Jeg skjønner dette med å få til sannsynlighetsberegning når det gjelder terningkast: optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 6 + 1 ) exe
Men, hvordan få mynt til å være 0???????????? Jeg får også til det å få random til å bli 1 eller 2, men ikke 0 eller 1.
Please, noen som kan hjelpe???trenger nøyaktig svar.
sannsynlighetsregning
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Sjef
- Innlegg: 893
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
Dette har jeg ikke peiling på, men det finnes sikkert mange der ute som har det... Du bør nok fortelle folket hva slags kalkulator du har.
Gennerelt kan jeg si at du sannsynligvis kan bruke en randomfunksjon i kombinasjon med en avrunningsfunksjon.
MVH
Kenneth Marthinsen
Dette har jeg ikke peiling på, men det finnes sikkert mange der ute som har det... Du bør nok fortelle folket hva slags kalkulator du har.
Gennerelt kan jeg si at du sannsynligvis kan bruke en randomfunksjon i kombinasjon med en avrunningsfunksjon.
MVH
Kenneth Marthinsen
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 389
- Registrert: 25/09-2002 21:50
- Sted: Kristiansand
Random number generatorer gir som oftest "tilfeldige" tall mellom 0 (fra og med, inkludert) og 1 (opp til, ikke inkludert).
Dersom du avrunder random tallet til naermest heltall vil du alltid ende opp med enten 0 eller 1 med ~50% sannsynlughet for hver. Om du lar mynt vaere 0 eller 1 spiller ingen rolle så lenge du er konsistent.
Dersom du avrunder random tallet til naermest heltall vil du alltid ende opp med enten 0 eller 1 med ~50% sannsynlughet for hver. Om du lar mynt vaere 0 eller 1 spiller ingen rolle så lenge du er konsistent.
-
- Cayley
- Innlegg: 52
- Registrert: 19/04-2003 19:13
- Sted: Mo i Rana
Hvis det er casio kan du vekk tallene for å få 0 eller 1.
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
Jeg har casio kalkulator, og vet fortsatt ikke hvordan jeg skal gjøre dette...........amanda skrev:Finn ut korleis du kan simulere myntkast på lommereknaren.(La 0 svare til mynt og 1 til krone)
Jeg skjønner dette med å få til sannsynlighetsberegning når det gjelder terningkast: optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 6 + 1 ) exe
Men, hvordan få mynt til å være 0???????????? Jeg får også til det å få random til å bli 1 eller 2, men ikke 0 eller 1.
Please, noen som kan hjelpe???trenger nøyaktig svar.
amanda
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 389
- Registrert: 25/09-2002 21:50
- Sted: Kristiansand
Dersom jeg forstår riktig, så vil du vite hvordan du får random til å bli 0 og 1 istedetfor 1 og 2.
Nå har jeg aldri brukt Casio (foretrekker RPN med HP) men jeg kan proeve å gjette meg fram.
Jeg er ikke sikker på hvordan f2(Int) virker. Dersom denne funksjonen tar ut heltallsdelen av et tall (altså ikke avrunding), er det sannsynlig at det foelgende vil virke:
optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 2 ) exe
Vennligst gi tilbakemelding.
Nå har jeg aldri brukt Casio (foretrekker RPN med HP) men jeg kan proeve å gjette meg fram.
Jeg er ikke sikker på hvordan f2(Int) virker. Dersom denne funksjonen tar ut heltallsdelen av et tall (altså ikke avrunding), er det sannsynlig at det foelgende vil virke:
optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 2 ) exe
Vennligst gi tilbakemelding.
-
- Cayley
- Innlegg: 52
- Registrert: 19/04-2003 19:13
- Sted: Mo i Rana
På min CASIO CFX-9850GB PLUS bruker jeg:
[OPTN] [F6] [NUM] [INT] [EXIT] [F3] [2] [Ran#] [EXE]
På skjermen:
Int 2Ran#
Når du trykker [EXE] får du 0 eller 1 med 50% relativ frekvens.
Det er samme metode som PeerGynt viste deg, Int konverterer til heltall, og så ganger du måltallet du får med 2 får å 0 eller 1, men jeg tror ikke det passer med formatet til kalkulatoren (kan være jeg ikke tastet inn riktige parenteser).
Hjalp det?
[OPTN] [F6] [NUM] [INT] [EXIT] [F3] [2] [Ran#] [EXE]
På skjermen:
Int 2Ran#
Når du trykker [EXE] får du 0 eller 1 med 50% relativ frekvens.
Det er samme metode som PeerGynt viste deg, Int konverterer til heltall, og så ganger du måltallet du får med 2 får å 0 eller 1, men jeg tror ikke det passer med formatet til kalkulatoren (kan være jeg ikke tastet inn riktige parenteser).
Hjalp det?
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
Nå, skjønner jeg... Tusen takk!PeerGynt skrev:Dersom jeg forstår riktig, så vil du vite hvordan du får random til å bli 0 og 1 istedetfor 1 og 2.
Nå har jeg aldri brukt Casio (foretrekker RPN med HP) men jeg kan proeve å gjette meg fram.
Jeg er ikke sikker på hvordan f2(Int) virker. Dersom denne funksjonen tar ut heltallsdelen av et tall (altså ikke avrunding), er det sannsynlig at det foelgende vil virke:
optn f6 f4(num) f2(Int) ( exit f3(prob) f4(Ran#) x 2 ) exe
Vennligst gi tilbakemelding.
amanda