shiit hva er pi igjenn?? =P=P

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Matematikkk skrev:går edet an å legge inn et program som rekner ut pi`s desimalar i det uendelige på kalkulator?, eller blir det ein for krevande operasjon for ei så lita maskin?
Nei, en kalkulator regner med et svært begrenset antall desimaler. 10 til 12 mener jeg er det normale. Så det trengs nok helt andre regnemaskiner.
STCAB
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 01/02-2005 23:45
Sted: Stavanger

Tata pi tegnet inn på kalkulatoren, trykkte = og fikk:
3,141592654
Ja... nei... hæ?
Gjest

Den allmenne førestillinga om at [pi][/pi] er nøyaktig 3,14 er langt frå heldig; [pi][/pi] er eit irrasjonelt tal, og kan dermed ikkje skrivast på brøkform eller på noko anna enkel form utan bruk av avrundingar.

[pi][/pi]=4(1- 1/3 + 1/5 - 1/7 + 1/9 - 1/11 + ...)
KEEG
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 30/03-2005 09:15
Sted: bærum
Kontakt:

kremt, jeg vil gjerne si at sånne ord som "shit" ryster meg litt i sjelen :shock:

sånne ord hører hjemme i ghetton aaaaight biaaatch this is big g from the westsiiide
heihei du er grei
Kubjelle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 02/02-2005 13:34
Sted: n00blandish
Kontakt:

Det er jo ikke akkurat verdens undergang å si shit, det er bare et ord.
Skjønner ikke at folk skal bry seg om slike uvesentlige ting, det er jo mye værre å gå på person angrep... :-|
Kubjelle owns your soul!
Svar