Sannsynlighetsoppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Erlinjo
Noether
Noether

Hei alle sammen:) Foregår en heftig diskusjon her hjemme angående en matematikkoppgave. Håper noen kan svare, her er den:

I en drikkeautomat er det 8 ulike drikker tilgjengelig;
Pepsi,Pepsi Max, Solo, Sprite, Grape soda, Farris, Urge og Appelsinjuice. Vi regner med at deg selges like mange av alle drikkene i løpet av en dag og at der er ubegrenset med flasker av alle slagene.

Hvor stor er sannsynligheten for at to kuner etter hverandre velger samme drikke?

Jeg selv mener det 1/64, mens resten mener det er 1/8

Begrunnelse 1/8: Når den første velger er det det samme hva han tar, det vil uansett være 1/8 sjanse at andremann velger samme

På forhånd takk:D
Kamannen
Pytagoras
Pytagoras

Når den første personen kommer og skal kjøpe seg en brus vil det da være 1/8 sjanse for hver brus han velger.
Når den neste kunden kommer vil det nok en gang være 1/8 i sjanse for at denne personen velger den samme brustypen.
Da vil det bli slik: 1/8 × 1/8 = 1/64, så du har rett.
etse
Dirichlet
Dirichlet

Kamannen skrev:Når den første personen kommer og skal kjøpe seg en brus vil det da være 1/8 sjanse for hver brus han velger.
Når den neste kunden kommer vil det nok en gang være 1/8 i sjanse for at denne personen velger den samme brustypen.
Da vil det bli slik: 1/8 × 1/8 = 1/64, så du har rett.
feil tankegang. Det er ikke bestemt hvilken brus førstemann kjøper. DVS:
Han kan velge hvilken han vil og det gir han 8 av 8 mulige.
Den neste kunden må velge samme, og sansyneligheten for det er 1/8.

8/8 * 1/8 = 8/64 = 1/8. Så ja, 1/8 er riktig.

Hadde oppgaven vært Hva er sansyenligheten for at 2 personer etterhverandre velger pepsi ville det vært 1/64 del =)
Erlinjo
Noether
Noether

har bikket over på den teorien jeg også nå:)
Kamannen
Pytagoras
Pytagoras

Da må jeg beklage :oops:

Det er tydelig at jeg missforsto spørsmålet.
Svar