Brøkoppgaver =)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei!!

Jeg driver med noen oppgaver i brøkkapitlet i Mega 9B.
Det er et par oppgaver jeg trenger hjelp til. Jeg er ikke sikker på hvordan de skal løses.
Kan noen vise meg hvordan den skal løses og gi en god forklaring på det`?

Her er oppgavene:

Oppg 1)
I en klasse er det 24 elever. Hver dag drikker 2/3 av dem melk, mens 1/4 spiser jogurt. Hver melkekartong inneholder 1/4 liter, og hver jogurtboks inneholder 1/5 liter. Hvor mange liter melk og jogurt går det med i denne klassen i løpet av en 5 dagers uke?


Oppg 2)
I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i fem høyder. Det er 16 bokser i bunnen. Hver boks veier 2/9 kg og selve kartongen 3/4 kg.
Hvor mye veier hele kartongen med innhold?

Ikke gi meg svaret, men noen hint om hvordan den kan løses.
:)

Takk på forhånd!! :)
...
gnom2050
Cantor
Cantor
Innlegg: 132
Registrert: 19/08-2005 16:26
Sted: Jessheim

Skjønner ikke helt den siste men her et et tips til nr 1.

Prøv å finne ut hvor mange elever som drikker /spiser hva, og så har du brøker du må gange sammen.
Blir det feil å si at Titten Tei er lett på tråden?
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Hvordan du utregner oppgave2(Gir ikke svaret da dette er en skoleoppgave, og meningen er at du skal vite hvordan du regner det ut):

Vi vet at det er 16bokser i en kartong, hver boks veier 2/9kg, og kartongen selv veier 3/4kg. Da regner du ut hva 16*2/9+3/4(allt i kilogramm) er. Det er vekten av kartongen + innholdet.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Blir det ikke:

[tex]((16 * 5) * \frac2 9)+\frac3 4[/tex] ?

I og med at det er 16 bokser i bunnen, stablet i 5 høyder? (16 * 5) = antall bokser i kartongen ?
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Du er vel enig i at 16 bokser veier like mye uansett hvor mange høyder de er stillt i? Om de er stillt i 5høyder, sier dette bare at det er 5 "søyler" der hver av de har i gjennomsnitt 3,2 bokser. Altså er det:

[tex]16*\frac{2}{9}+1*\frac{3}{4}[/tex]

som er det rette regnestykket. Om ikke jeg har misforstått oppgaven da..
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Bilde

Bildet viser oppgaven slik jeg oppfatter den. 16 kasser i bunnen, 5 høyder, gir 5*16 = 80 bokser. Hver enkelt boks veier 2/9 kg, og kassen veier 3/4 kg.

Totalvekt, bokser + kasse blir:

[tex]80\cdot \frac{2}{9} + \frac{3}{4} = \frac{667}{36} {\rm kg}[/tex]
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

JO...nå begynner jeg å forstå.

Takk! :) :P
...
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Det står da vrikelig spesifikt at det bare er 16bokser?
Og det står også at de er stablet i 5høyder, noe som ikke utgir en forskjell...

Om det skal være slik som ditt eksempel over, skal det stå: At de er stablet inn i høyder på 5. Ikke at de er i 5høyder. To vidtforskjellige ting...
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i fem høyder. Det er 16 bokser i bunnen. Hver boks veier 2/9 kg og selve kartongen 3/4 kg.
Hvor mye veier hele kartongen med innhold?
Her ser jeg ikke mye rom for tolkning. Det står at det er 16 bokser i bunnen av esken, ikke at det kun er 16 bokser i esken. Det står og at boksene står stablet i høyder på 5 - altså er det 5 lag med 16 bokser hver.

Jeg ser ikke helt hvorfor du mener at det er en forskjell på "å være stablet i høyder på 5" og "å være stablet i 5 høyder." Kan du utdype dette?
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Sant nok står det 16bokser i bunnen, men det står ikke hvor mange bokser ellers.

Du er vel enig i at om det er 16bokser i bunnen, og hver av de blir til en høyde på 5, er det noe helt annet?

Det er STORT rom for tolkning i den oppgaven, der det som tilsynelatende skal være rett, er helt feil oppgitt.

I oppgaven står det:

I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i fem høyder. Det er 16 bokser i bunnen.

Okay, vi vet at det er minst 16bokser, og vi vet at disse boksene er stablet i 5høyder, altså 5kolonner. Det eneste vi får vite utifra dette, er at det er minst 16/5=3,2bokser per kolonne. Ingenting annet, altså er oppgaven feil. I oppgaven får vi ikke utgitt hvor mange bokser det er, bare hvor mange det minimum er...

Riktig oppgave utifra ditt svar:

I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i høyder på 5. Det er 16 bokser i bunnen.
boksene står stablet i høyder på 5
Det er akkurat dette som ikke står.
Jeg ser ikke helt hvorfor du mener at det er en forskjell på "å være stablet i høyder på 5" og "å være stablet i 5 høyder." Kan du utdype dette?
Noe som er stablet i 5høyder:

| | | | |

Noe som er stablet i en høyde på 5:

|
|
|
|
|

Altså, stor forskjell.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Du har et visst poeng, men jeg tror oppgaven slik den er skrevet bør lede oss til å tolke den slik jeg løste den. 16=4*4 bokser pakkes ikke i kolonner på 5, med mindre vi snakker om en veldig uortodoks pakkemetode. Riktignok, dette er matematikk, og vi er ikke alltid like nøyaktige med praktiske applikasjoner. ;) Men vi må også være forsiktige med dimensjonene våre. Når du pakker i bunnen av en eske, pakker du i det jeg ville kalle rader og kolonner. Når du beveger deg oppover, pakker du i høyder. Jeg skal være enig i at en omformulering hadde gjort seg, men jeg lar mitt svar stå likevel.
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Innlegg: 114
Registrert: 25/04-2006 14:59

Ja, jeg er enig i at ditt svar er det rette, men jeg mener bare at den som har skrevet denne oppgaven har utrykkt seg på en annen måte enn hva som antageligvis var poenget...
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Jeg tenkte nøyaktig som daofeishi. Det gjør meg stolt siden han er mitt idol her inne, etter at han svarte på alle spørsmålene mine =D
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Ja, Jeg forstår poenget deres.

Oppgaven er ganske dumt skrevet opp. Men jeg har greid å komme fram til riktig svar.

Læreren forklarte at oppgaven var skrevet opp slik, bare for å gjøre det vanskeligere.


Men takk for svarene da!! :) :wink:
...
Svar