Hei!!
Jeg driver med noen oppgaver i brøkkapitlet i Mega 9B.
Det er et par oppgaver jeg trenger hjelp til. Jeg er ikke sikker på hvordan de skal løses.
Kan noen vise meg hvordan den skal løses og gi en god forklaring på det`?
Her er oppgavene:
Oppg 1)
I en klasse er det 24 elever. Hver dag drikker 2/3 av dem melk, mens 1/4 spiser jogurt. Hver melkekartong inneholder 1/4 liter, og hver jogurtboks inneholder 1/5 liter. Hvor mange liter melk og jogurt går det med i denne klassen i løpet av en 5 dagers uke?
Oppg 2)
I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i fem høyder. Det er 16 bokser i bunnen. Hver boks veier 2/9 kg og selve kartongen 3/4 kg.
Hvor mye veier hele kartongen med innhold?
Ikke gi meg svaret, men noen hint om hvordan den kan løses.
Takk på forhånd!!
Brøkoppgaver =)
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Cantor
- Innlegg: 114
- Registrert: 25/04-2006 14:59
Hvordan du utregner oppgave2(Gir ikke svaret da dette er en skoleoppgave, og meningen er at du skal vite hvordan du regner det ut):
Vi vet at det er 16bokser i en kartong, hver boks veier 2/9kg, og kartongen selv veier 3/4kg. Da regner du ut hva 16*2/9+3/4(allt i kilogramm) er. Det er vekten av kartongen + innholdet.
Vi vet at det er 16bokser i en kartong, hver boks veier 2/9kg, og kartongen selv veier 3/4kg. Da regner du ut hva 16*2/9+3/4(allt i kilogramm) er. Det er vekten av kartongen + innholdet.
-
- Cantor
- Innlegg: 114
- Registrert: 25/04-2006 14:59
Du er vel enig i at 16 bokser veier like mye uansett hvor mange høyder de er stillt i? Om de er stillt i 5høyder, sier dette bare at det er 5 "søyler" der hver av de har i gjennomsnitt 3,2 bokser. Altså er det:
[tex]16*\frac{2}{9}+1*\frac{3}{4}[/tex]
som er det rette regnestykket. Om ikke jeg har misforstått oppgaven da..
[tex]16*\frac{2}{9}+1*\frac{3}{4}[/tex]
som er det rette regnestykket. Om ikke jeg har misforstått oppgaven da..
-
- Cantor
- Innlegg: 114
- Registrert: 25/04-2006 14:59
Det står da vrikelig spesifikt at det bare er 16bokser?
Og det står også at de er stablet i 5høyder, noe som ikke utgir en forskjell...
Om det skal være slik som ditt eksempel over, skal det stå: At de er stablet inn i høyder på 5. Ikke at de er i 5høyder. To vidtforskjellige ting...
Og det står også at de er stablet i 5høyder, noe som ikke utgir en forskjell...
Om det skal være slik som ditt eksempel over, skal det stå: At de er stablet inn i høyder på 5. Ikke at de er i 5høyder. To vidtforskjellige ting...
Her ser jeg ikke mye rom for tolkning. Det står at det er 16 bokser i bunnen av esken, ikke at det kun er 16 bokser i esken. Det står og at boksene står stablet i høyder på 5 - altså er det 5 lag med 16 bokser hver.I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i fem høyder. Det er 16 bokser i bunnen. Hver boks veier 2/9 kg og selve kartongen 3/4 kg.
Hvor mye veier hele kartongen med innhold?
Jeg ser ikke helt hvorfor du mener at det er en forskjell på "å være stablet i høyder på 5" og "å være stablet i 5 høyder." Kan du utdype dette?
-
- Cantor
- Innlegg: 114
- Registrert: 25/04-2006 14:59
Sant nok står det 16bokser i bunnen, men det står ikke hvor mange bokser ellers.
Du er vel enig i at om det er 16bokser i bunnen, og hver av de blir til en høyde på 5, er det noe helt annet?
Det er STORT rom for tolkning i den oppgaven, der det som tilsynelatende skal være rett, er helt feil oppgitt.
I oppgaven står det:
I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i fem høyder. Det er 16 bokser i bunnen.
Okay, vi vet at det er minst 16bokser, og vi vet at disse boksene er stablet i 5høyder, altså 5kolonner. Det eneste vi får vite utifra dette, er at det er minst 16/5=3,2bokser per kolonne. Ingenting annet, altså er oppgaven feil. I oppgaven får vi ikke utgitt hvor mange bokser det er, bare hvor mange det minimum er...
Riktig oppgave utifra ditt svar:
I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i høyder på 5. Det er 16 bokser i bunnen.
| | | | |
Noe som er stablet i en høyde på 5:
|
|
|
|
|
Altså, stor forskjell.
Du er vel enig i at om det er 16bokser i bunnen, og hver av de blir til en høyde på 5, er det noe helt annet?
Det er STORT rom for tolkning i den oppgaven, der det som tilsynelatende skal være rett, er helt feil oppgitt.
I oppgaven står det:
I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i fem høyder. Det er 16 bokser i bunnen.
Okay, vi vet at det er minst 16bokser, og vi vet at disse boksene er stablet i 5høyder, altså 5kolonner. Det eneste vi får vite utifra dette, er at det er minst 16/5=3,2bokser per kolonne. Ingenting annet, altså er oppgaven feil. I oppgaven får vi ikke utgitt hvor mange bokser det er, bare hvor mange det minimum er...
Riktig oppgave utifra ditt svar:
I en kartong med pizzafyll er boksene stablet i høyder på 5. Det er 16 bokser i bunnen.
Det er akkurat dette som ikke står.boksene står stablet i høyder på 5
Noe som er stablet i 5høyder:Jeg ser ikke helt hvorfor du mener at det er en forskjell på "å være stablet i høyder på 5" og "å være stablet i 5 høyder." Kan du utdype dette?
| | | | |
Noe som er stablet i en høyde på 5:
|
|
|
|
|
Altså, stor forskjell.
Du har et visst poeng, men jeg tror oppgaven slik den er skrevet bør lede oss til å tolke den slik jeg løste den. 16=4*4 bokser pakkes ikke i kolonner på 5, med mindre vi snakker om en veldig uortodoks pakkemetode. Riktignok, dette er matematikk, og vi er ikke alltid like nøyaktige med praktiske applikasjoner. Men vi må også være forsiktige med dimensjonene våre. Når du pakker i bunnen av en eske, pakker du i det jeg ville kalle rader og kolonner. Når du beveger deg oppover, pakker du i høyder. Jeg skal være enig i at en omformulering hadde gjort seg, men jeg lar mitt svar stå likevel.
-
- Cantor
- Innlegg: 114
- Registrert: 25/04-2006 14:59
Ja, jeg er enig i at ditt svar er det rette, men jeg mener bare at den som har skrevet denne oppgaven har utrykkt seg på en annen måte enn hva som antageligvis var poenget...
Ja, Jeg forstår poenget deres.
Oppgaven er ganske dumt skrevet opp. Men jeg har greid å komme fram til riktig svar.
Læreren forklarte at oppgaven var skrevet opp slik, bare for å gjøre det vanskeligere.
Men takk for svarene da!!
Oppgaven er ganske dumt skrevet opp. Men jeg har greid å komme fram til riktig svar.
Læreren forklarte at oppgaven var skrevet opp slik, bare for å gjøre det vanskeligere.
Men takk for svarene da!!
...