Tips om Linje på VGS?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
s3V3n
Fibonacci
Fibonacci
Sted: Oslo

:idea: Hei alle sammen! :idea:

Er det noen som har noen spes. tips om hva som kan lønne seg å velge på VGS?
Bare litt interessert i å høre andres meninger om hva som kan lønne seg å se nærmere på.. :P
Skate to live, Live to skate
Abeline
Guru
Guru
Sted: Østlandet

Jeg går tredje året på allmennfag nå, og jeg trives kjempegodt. Jeg har erfart at det ikke er så mange som har sluttet på allmenn, men jeg kjenner folk fra "musikk, dans, drama", idrettslinja, "hotell og næring" og "tegning, form og farge" som har byttet over til allmenn. Hvis du går på en noenlunde stor skole (der jeg går er det seks allmennklaser på hvert trinn), får du ganske gode muligheter til å velge fag du er interessert i, både innen media, reklame/markedsføring, økonomi, språk og realfag, og du kan studere nesten hva du vil etterpå.

Da jeg skulle velge, var alle veldig opptatt av at "hvis du absolutt har lyst til å sitte og støve ned i en krok i tre år, så gå gjerne allmennfag, men hvis du vil ha et liv, så kom til oss! Du får de samme mulighetene etterpå, for du kan bare ta et år med påbygging etter de to første åra, så kan du også studere hvor du vil!"

Til det vil jeg bare si at JA, du kan studere de fleste steder etter allmenn påbygging, men ta en titt på timeplanen først. Der har du alle de kjedelige fagene samlet på ett år (10t norsk, 4t historie, 3t religion osv per uke), og det året blir forferdelig mye verre enn årene på allmenn. I tillegg krever de enkelte steder at du har hatt f.eks. matte, fysikk og kjemi, og det får du neppe tid til det året, og da må du kanskje bruke enda mer tid for å komme inn der du har lyst.

Så fortsett med å tenke deg godt om;)
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Svar