noen som roter litt her.
Det er riktig at hvis man skal finne ut hvor mange minutter det er i en time, så må man gange med 60, og fra min til sek må man også gange med 60 for å finne antall sekunder et minutt.
Men når det er snakk om fart, blir det annerledes. Tenk selv at en bil kjører i 60km/t. I følge genius boy vil bilen da kjøre i 3600 km/min. altså 3600 km i minuttet. Hmmm, du ser at ikke det stemmer? det er helsikes fort. et minutt er 1/60 del av en time, ikke 60 ganger så mye. Så vi må derfor gange med denne brøken, som er det samme som å dele på 60. Det samme gjelder for k/min til km/s. Et sek er 1/60 del av et min, vi må derfor dele på 60 her og. Men farten er som regel i benevingen m/s. Da gjør vi om km til meter ved å gange antall meter med 1000 (kilo=10^3). Fra km/t til sekund ganger vi antall km med 1000 for å få det i meter og så deler vi på 3600 som er antall sek i en time. Gange med 1000 å dele på 3600 er det samme som å dele på 3,6. Fra m/s til km/t går vi andre veien, da må vi gange med 3,6.
Det stemmer altså at en bil som kjører i 72 km/t, kjører 1,2 km i minuttet. Gjør vi om km til meter får vi 1200 m/min, og ved å dele på 60 får vi farten i m/s som da er 20
Så
fra km/t til m/s: dele på 3,6
fra m/s til km/t: gange med 3,6
Fra km/t til km/min: dele på 60
Fra km/min til km/sek: dele på 60
Husk at 1 m/s er raskere en 1km/t hvis du er usikker på om du skal dele eller gange med 3,6. da finner du fort ut om du har gjort feil
Funker på all omrekning mellom einingar; valuta, flatemål m m.
Er dessutan ein effektiv måte å ikkje miste oversikta når ein formel har mange ledd og faktorar
Så er det ikke slik at man ganger når det blir mindre og deler når det blir større...gjelder dette kun når vi regner med tid som feks fra time til min osv....er det annerledes når det er fart det dreier seg om? ....
her gjør vi om fra km/min til km/t ...da er de altså feil å dele med 60 skal jeg gange istedet da. ...er det motsatt når det gjelder fart...der jeg ganger skal jeg dele, og der jeg deler skal jeg gange???
kunne du gi meg flere slike omgjøringer fra det til det hvis du har flere???
Svar fort ...blir virkelig forvirra her
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."