Pentominobrikker lages av 5 kvadrater. Det finnes et dusin forskjellige brikker. Noen av disse kan brettes opp til ei åpen eske (uten lokk). Andre ikke.
De 12 forskjellige pentominobrikkene kan settes sammen på 2-3000 måter til et rektangel på 60 ruter. - Det er også mye annet en kan pussle med dem.
Arbeid med pentominobrikker fremmer arbeidsglede, lærelyst og logisk sans, men HAR NOEN AV DERE NOEN GANG BRUKT PENTOMINOBRIKKER I MATEMATIKKTIMENE PÅ SKOLEN?

Jeg spør om dette, for ut fra inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest spørsmål her, synes det som om noen legger mer vekt på regler, formler og pugg enn sunt norsk bondevett i skolen. Forholder det seg slik?

Eller har dere det gøy, spiller, bygger, pusler, grubler, står på hodet og klør dere rundtomkring. Kort sagt: Blir det noe aha? Eller bare "haha. Du er for dum!"?

Vet dere hvorfor Archimedes kalles: The greek streaker?
