Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?
Daniel har følgende samling av fotballtrøyer, fotballbukser, fotballstrømper og fotballsko.
4 forskjellige trøyer
4 forskjellige bukse
3 forskjellige strømper og sko
Parene med fotballstrømper og fotballsko hører sammen og kan ikke blandes.
a) På hvor mange måter kan Daniel kle seg med én fotballtrøye, én fotballbukse, ett par
fotballstrømper og ett par fotballsko?
Daniel velger tilfeldig to av fotballtrøyene og legger dem i en bag.
b) Hvor mange forskjellige kombinasjoner av fotballtrøyer kan det finnes i bagen til Daniel?
Sannsynlighet
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei!
I denne oppgaven er det nok meningen at du ikke skal kunne splitte sokkene og skoene. Det betyr at du har 4 drakter, 4 Shorter, 3 par sokker og 3 par sko.
Du finner svaret ved å multiplisere sammen antall muligheter, DVs 4*4*3*3= 144 ulike muligheter
Når det gjelder hvilke kombinasjoner du kan pakke ned de to draktene så er det enkleste å sette de sammen
Rød - Blå
Rød - hvit
Rød - Gul
Blå - Hvit
Blå - Gul
Hvit - Gul
Altså 6 ulike kombinasjoner.
Lykke til
I denne oppgaven er det nok meningen at du ikke skal kunne splitte sokkene og skoene. Det betyr at du har 4 drakter, 4 Shorter, 3 par sokker og 3 par sko.
Du finner svaret ved å multiplisere sammen antall muligheter, DVs 4*4*3*3= 144 ulike muligheter
Når det gjelder hvilke kombinasjoner du kan pakke ned de to draktene så er det enkleste å sette de sammen
Rød - Blå
Rød - hvit
Rød - Gul
Blå - Hvit
Blå - Gul
Hvit - Gul
Altså 6 ulike kombinasjoner.
Lykke til

-
- Fibonacci
Takk for hjelpen!
Oppgaven er oppgave 3 i del 2 i eksempeloppgaver 10. trinn 2015. I følge fasiten er svaret på oppgave a) 4*4*3= 48. Tolker dette som at sko og strømper hører sammen.
Når det gjelder oppgave b) står det i fasiten at svaret er 4*3=12. Jeg mener også at svaret må være 6 ulike kombinasjoner.
Noen som kan forstå at svaret er 12, eller kan jeg anta at fasiten er feil?
Oppgaven er oppgave 3 i del 2 i eksempeloppgaver 10. trinn 2015. I følge fasiten er svaret på oppgave a) 4*4*3= 48. Tolker dette som at sko og strømper hører sammen.
Når det gjelder oppgave b) står det i fasiten at svaret er 4*3=12. Jeg mener også at svaret må være 6 ulike kombinasjoner.
Noen som kan forstå at svaret er 12, eller kan jeg anta at fasiten er feil?
-
- Fibonacci
Kanskje svar på oppgave b skulle vært (4*3)/2=6? 

På oppgave b mener fasiten at rekkefølgen du legger trøyene i bagen spiller en rolle. Den mener altså at Rød - Blå og
Blå - Rød er to forskjellige ting, dermed blir det dobbelt så mange kombinasjoner.
Blå - Rød er to forskjellige ting, dermed blir det dobbelt så mange kombinasjoner.
-
- Fibonacci
Da burde vel dette gått fram av oppgaven!?
Men takk for svar!

Men takk for svar!
Egentlig ikke, en typisk sannsynlighetsoppgave er f. eks sannsynligheten for å få to jenter og en gutt ved fødsel. Og da er P(G, J, J), P(J, G, J), P(J, J, G) utfallsrommet. Selv om alle tre har lik sannsynlighet, så kan jo være en grei ting å huske påmattesliteren skrev:Da burde vel dette gått fram av oppgaven!?![]()
Men takk for svar!