Vi skal kunne løse opp parantesene/forenkle uttryket. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse stykker der et tall står utenfor parantesene...
2a* (3x-2)(3x+2)=
3x(x^2-y)(x^2+y)=
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Viss du har fått samme svar som fasiten, så er det riktigstudent1106 skrev:åja, selvfølgelig. Jeg gjorde det og fikk svaret :
3x^5-3xy^2 er dette riktig?![]()
en ting til jeg lurer på er hvor mange kvadrater det er som kan ha sider som er x+3?
er det uendelig mange siden x kan ha uendelig mange verdier?
og når man skal regne arealet på et kvadrat som har side x-3
er det bare å ta (x-3)(x-3)
Tusen takk for hjelpen, føler at jeg forstår mye mer nå:D
Hvis man er ute etter å gjøre arbeidet lettest mulig, vil man ideelt sett ikke ødelegge uttrykket man kan gjenkjenne ved konjugatsetningen.Ungdomsakademiet.01 skrev:Her så bør du jo tenke "strategisk" for å gjøre arbeidet lettere. Jeg personlig ville først ha ganged 3x med den første paransen (x^2-y), og så ganget dem med (x^2+y).
Ser den2357 skrev:Hvis man er ute etter å gjøre arbeidet lettest mulig, vil man ideelt sett ikke ødelegge uttrykket man kan gjenkjenne ved konjugatsetningen.Ungdomsakademiet.01 skrev:Her så bør du jo tenke "strategisk" for å gjøre arbeidet lettere. Jeg personlig ville først ha ganged 3x med den første paransen (x^2-y), og så ganget dem med (x^2+y).