Jeg skal ha en kordinatsystemprøve i mattematikk, om to uker.Jeg lurte på om noen kunne forklare meg det basiske? Noen tips?
Eks:
Kordinatene for tre av hørnene i et kvadrat er (-3,1), (2,1) og (2,-4). Hvilken koordinater har det fjerde hjørnet?
Dere kan hjelpe meg med hvordan jeg gjør det.
Kordinatsystem
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Her må du tenke på to ting:
Hva er et kvadrat?
Hva er disse koordinatene?
Tegner du disse koordinatene i et koordinatsystem *og* vet at et kvadrat har like stor avstand fra hver av hjørnene til neste hjørne, så kan du se hvor hjørnene skal være.
Hva er et kvadrat?
Hva er disse koordinatene?
Tegner du disse koordinatene i et koordinatsystem *og* vet at et kvadrat har like stor avstand fra hver av hjørnene til neste hjørne, så kan du se hvor hjørnene skal være.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
-
- Noether
Takk, jeg er ikke så dum. Men jeg vet ikke helt hva et kordinatsystem er. Takk for hjelpen.
Hei.
Her har jeg laget et dårlig koordinat-system på frihånd i paint, så det er ganske slaskete, men det kan hvertfal demonstrere det du ville fram til.

De røde prikkene er de punktene du oppgav i ditt innlegg.
Da kan man tegne linjer mellom disse røde punktene. Du vil også se at hvis jeg fortsetter linjene nederst der, så vil de ende i det blå punktet.
Koordinatene til dette punktet er da (-3,-4).
Du ser jeg har satt inn navnene på de to "aksene". Førsteaksen, som også kalles x-aksen, er den som likker vannrett.
Andreaksen, eller y-aksen, er den som er loddrett.
Husk at vi alltid begynner med å telle langs 1.aksen.
F.eks. i koordinaten (2,3) så går vi to hakk bortover x-aksen og deretter tre hakk oppover y-aksen.
Litt kjapp fakta.
Håper du forstår og lykke til på prøva.
Her har jeg laget et dårlig koordinat-system på frihånd i paint, så det er ganske slaskete, men det kan hvertfal demonstrere det du ville fram til.

De røde prikkene er de punktene du oppgav i ditt innlegg.
Da kan man tegne linjer mellom disse røde punktene. Du vil også se at hvis jeg fortsetter linjene nederst der, så vil de ende i det blå punktet.
Koordinatene til dette punktet er da (-3,-4).
Du ser jeg har satt inn navnene på de to "aksene". Førsteaksen, som også kalles x-aksen, er den som likker vannrett.
Andreaksen, eller y-aksen, er den som er loddrett.
Husk at vi alltid begynner med å telle langs 1.aksen.
F.eks. i koordinaten (2,3) så går vi to hakk bortover x-aksen og deretter tre hakk oppover y-aksen.
Litt kjapp fakta.
Håper du forstår og lykke til på prøva.

-
- Noether
Takk
Nå forstod jeg mye mer
Det hjalp mye

Nå forstod jeg mye mer

Det hjalp mye