Vis RSS feed
HJEM    Søk    Logg Inn               
Matteprat Hovedsiden :: Matteprat Hjelp :: Søk i Forumene :: Medlemsliste 
 Matteprat

Ukjent vektor

Start Nytt Tema   Svar på Tema     Forum Hovedsiden -> Spørsmål - høyskole og universitet
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
CosPi
Newton
Newton

Ble Medlem: 15 Sep 2006

InnleggSkrevet: 08/02-2010 18:57    Tittel: Ukjent vektor Svar med Sitat

En ukjent vektor u=[x,y,z] har lengden 36 og står vinkelrett på vektorene a=[1,-1,0] og b=[2,0,1]. hvordan finner jeg den ukjente vektoren når jeg får vite at z-komponenten til u er positivt?

Avgjør om punktene A(0,0,1), B(1,2,-3) , C(2,-1,8) og D(-1,-3,9) ligger i samme plan.

Hvordan? vet ikke om jeg forstår hvordan heller...hm..

Mange takk!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
espen180
Newton
Newton

Ble Medlem: 03 Mar 2008

InnleggSkrevet: 08/02-2010 19:13    Tittel: Svar med Sitat

På den første vil \vec{u}=k\vec{a}\times\vec{b}, der k=\frac{36}{|\vec{a}\times\vec{b}|}.

Då den andre kan du gjøre dette ved å se om \vec{AC}\times\vec{CB}\parallel\vec{AD}\times\vec{DB}
E \sigma \pi \epsilon \nu \\ \frac{\pi}{4}=\sum_{n=1}^\infty (-1)^{n+1}\frac{1}{2n-1} \\ \int f(x) \rm{d} \left( g(x) \right)=\int f\left(g^{-1}(u)\right)\rm{d}u\, \forall \, g:X\leftrightarrow Y\,,\, u=g^{-1}(x)
Til Toppen
CosPi
Newton
Newton

InnleggSkrevet: 08/02-2010 19:46    Tittel: Svar med Sitat

hvorfor er k = 36/a x b ?

hva er formelen på parallelle vektorer? for å finne AC x CB || AD x DB
Til Toppen
espen180
Newton
Newton

InnleggSkrevet: 08/02-2010 19:51    Tittel: Svar med Sitat

Verdien til k i 1 kommer fra at lengden av vektoren \frac{\vec{v}}{|\vec{v}|} er 1.

Formel?

\vec{u}\parallel\vec{v} betyr at \vec{u}=k\cdot\vec{v} for en konstant k. Det er dette du må sjekke.

Et godt råd: Ikke memoriser formler. Memoriser metoder. Du tjener mye mer, både innsiktsmessig og i fleksibilitet, på det.

Når du skal angripe en oppgave, tenk:
-Hva vet jeg?
-Hva skal jeg finne ut?
-Hvordan anvender jeg konseptene jeg har lært for å nå dette?
E \sigma \pi \epsilon \nu \\ \frac{\pi}{4}=\sum_{n=1}^\infty (-1)^{n+1}\frac{1}{2n-1} \\ \int f(x) \rm{d} \left( g(x) \right)=\int f\left(g^{-1}(u)\right)\rm{d}u\, \forall \, g:X\leftrightarrow Y\,,\, u=g^{-1}(x)
Til Toppen
CosPi
Newton
Newton

InnleggSkrevet: 08/02-2010 20:09    Tittel: Svar med Sitat

hm....... jeg tror jeg er for dumt til dette eller no...
Jeg har bukt for det meste formler bare... og putta de tallene rett inn og får et svar...

hvor kan jeg lærer mer om vektoreene? eller metodene til å finne vektorer regning?
Til Toppen
CosPi
Newton
Newton

InnleggSkrevet: 08/02-2010 20:37    Tittel: Svar med Sitat

Jeg fikk da |a x b| = (-1 ,-1,2) videre da r^2= 6, som da blir r=2,45

hva nå?
Til Toppen
espen180
Newton
Newton

InnleggSkrevet: 08/02-2010 21:04    Tittel: Svar med Sitat

Hva gjorde du der?

|\vec{a}\times\vec{b}|=|[-1,-1,2]|=\sqrt{6} \\ k=\frac{36}{\sqrt{6}}=6\sqrt{6} \\ \vec{u}=k(\vec{a}\times\vec{b})=...

Du bør bruke riktig notasjon. Det er feil å skrive at |axb|=[-1,-1,2]. Er du slapp på notasjonen blir du også slapp på utregningene.

--

Om du bare lærer formler, får du ingen erfaring med å tenke matematisk. "Velg formel. Plugg inn tall i kalkis. Sjekk fasit. Jippii, jeg var flink." er altfor utbredt, og du gjør deg selv en tjeneste om du kommer deg vekk derfra. Istedet for å tenke "hvilken formel må jeg bruke?", burde man tenke "hva er sammenhengen her?". Dette krever selvfølgelig at du forstår konseptene skikkelig, så følg nøye med i timen/boka.

Ta oppgave nr 2 dr som eksempel. Vi har 4 punkter og vil se om de ligger i samme plan. Hva kjennetegner et plan? Jo, normalvektoren og et punkt! Hva kjennetegner dermed parallelle plan? Jo, parallelle plan har parallelle normalvektorer. Normalvektoren får vi ved å ta et kryssprodukt av vektorer mellom punktene. Vi gjør det (se over) og sjekker om de er parallelle. To mulige utfall:

1 - De er ikke parallelle. Da ligger de ikke i samme plan. Oppgaven er løst.

2 - De er parallelle. Ligger de i samme plan eller i to parallelle plan? Siden Vi bruker A og B i begge kryssproduktene, ligger alle punktene i samme plan (tenk på hvorfor). Oppgaven er løst.

Så kan vi sjekke fasit og se om vi regnet riktig, men selv om vi har regnet feil, har vi tenkt riktig, og det er det som er det viktige, i min mening.

Sist endret av espen180 den 09/02-2010 00:00, endret 2 ganger
Til Toppen
CosPi
Newton
Newton

InnleggSkrevet: 08/02-2010 23:53    Tittel: Svar med Sitat

Ok, takk:) Tror jeg trenger å vite teorien bak vektor. Det er det jeg prøver å finne. ut av. Har du noen bra sider som man kan lese om vektorer?

Takk så mye!
Til Toppen
espen180
Newton
Newton

InnleggSkrevet: 08/02-2010 23:56    Tittel: Svar med Sitat

Sidene i matteboken din inneholder vel noe slikt? Wink

Sider jeg kommer på er
http://per.matematikk.net/index.php?title=Vektorprodukt *<- mer pedagogisk
http://no.wikipedia.org/wiki/Vektor_%28matematikk%29 <- mer teknisk

*pluss de andre vektorsidene.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema     Forum Hovedsiden -> Spørsmål - høyskole og universitet Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet