Kjemispørsmål

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Hei,

jeg har noen spørsmål angående kjemi. Er det mulig å få slike spørsmål besvart her? Fant nemlig ikke noen kjemiforum på norsk.
Gjest

Du kan jo prøve...
Gjest

Ville bare vite før jeg fylte forumet med kjemi. Satser på at det går bra. Spørsmålene er som følger:

1. Hva er et ion?

2. Hva vil det si om det står kobber(II)nitrat? Hva betyr romertegnene?

Det får holde for nå... kommer sikkert mer :)
Gjest

1)

Et atom har like mange elektroner som protoner og er følgelig ladningsnøytralt. Et ion er et atom med en ladning - enten positiv eller negativ avhengig av om atomet har fått eller mistet elektroner.

Et positiv ion kalles et kation, og et negativ ion kalles et anion. Huskeregel: Katt er positiv, and er negativt. (***** drittender.)

2)

De fleste overgangsmetallene kan ha forskjellige oksidasjonstilstander og romertallene spesifiserer hvilken. F.eks.: Fe2[sup]+[/sup] og Fe3[sup]+[/sup] eller Cu[sup]+[/sup] eller Cu[sup]2[/sup][sup]+[/sup]

Kobber(II)nitrat får da formelen: Cu(NO3)[sub]2[/sub]

Altså: Kobber ("to pluss"-ladning) + Nitrat (2 * "én minus"-ladning) = ladningsnøytralt salt.
Gjest

Ein annan hugseregel: kation/redusert (konsonantar) - færre elektron (og difor positiv ladning); anion/oksidert (vokalar) - fleire elektron (og difor negativ ladning).

Cu(NO[sub]3[/sub])[sub]2[/sub] er lettløyseleg: Cu[sup]2+[/sup] + 3 NO[sub]3[/sub][sup]-[/sup], dvs. kopar(II)nitrat. Grunnen til at me nyttar romartalet er at me må skilja mellom denne og kopar(I)nitrat med Cu[sup]+[/sup]; CuNO[sub]3[/sub]. (For ikkje fullt så lettløyselege salt brukar ein same regelen, ved å tenkja seg at det vert løyst opp.)
Gjest

Det skulle vært 2 NO[sub]3[/sub][sup]-[/sup] og ikke 3. Du traff sikkert feil på tastaturet.
Gjest

Takk for alle svar! Begynner å demre for meg nå. Kjemi er ganske gøy når man først får det til :)

Blir vel flere spørsmål etter hvert... jeg får skrive opp en liste :wink:
Gjest

Holder på med syrer og baser nå. Hva vil det si at

HCl (g) + H[sub]2[/sub]O (l) ---> H[sub]3[/sub]O[sup]+[/sup] (aq) + Cl[sup]-[/sup] (aq)

Har H[sub]3[/sub]O[sup]+[/sup] gitt fra seg et elektron, og Cl[sup]-[/sup] tatt til seg et? Har de dannet bindinger? I så fall, er det ionebindinger pga. ladningen?

På forhånd takk!
Gjest

H3O[sup]+[/sup] og Cl[sup]-[/sup] er ion/ionegrupper, pga. ladninga, men dei har ikkje danna ionebindingar med kvarandre; aq i parentes betyr at dei er løyst i vatn, dvs. at kvart ion er omringa av vassmolekyl (som har skeiv elektronfordeling - den er polar).

Som reaksjonslikninga antyder, så har vatnet trekt til seg eit proton (H[sup]+[/sup]) frå saltsyra. Det er altså feil å seia at H3O[sup]+[/sup] og Cl[sup]-[/sup] har gjeve frå seg og teke til seg elektron; vatnet har teke til seg proton (i form av eit hydrogenatom strippa for elektron) og kloratomet har gjeve frå seg protonet. Det er dette (protonoverføringa) som særmerkjer syre-base-reaksjonar.
Gjest

Tema: oksidasjon og reduksjon.

Gitt følgende delreaksjoner:

Fe ---> Fe[sup]3+[/sup] + 3e[sup]-[/sup] (oksidasjon)
O[sub]2[/sub] + 4e[sup]-[/sup] ---> 2O[sup]2-[/sup] (reduksjon)

Totalreaksjonen blir:

4Fe + 3O[sub]2[/sub] ---> 4Fe[sup]3+[/sup] + 6O[sup]2-[/sup]
eller
4Fe + 3O[sub]2[/sub] ---> 2(Fe[sup]3+[/sup])[sub]2[/sub](O[sup]2-[/sup])[sub]3[/sub]


Hvordan vet man hvor mange elektroner en partikkel gir/tar? Hvorfor gir jern fra seg tre elektroner, og hvorfor tar oksygengassen til seg fire?

Takk.
Kjemiungen

Vil nødig forsøple forumet med enda et kjemispørsmål, men jeg lurer litt på følgende ting:
I et forsøk ble en blanding av 23 g etansyre (eddiksyre), 23 g etanol og 5 ml konsentrert svovelsyre kokt med tilbakeløp i 30 min. Blandingen ble deretter destillert raskt. Råproduktet ble så overført til en skilletrakt sammen med 10 cm3 mettet natriumhydrogenkarbonatløsning. Blandingen ble ristet, og skilletrakten fikk stå slik at det dannet seg to faser. Det vaskede råproduktet ble skilt fra vannfasen og samlet i en kolbe der det ble tilsatt vannfritt kalsiumklorid. Etter ett døgn ble kalsiumkloridet fjernet og produktet destillert på nytt. Det endelige, rene produktet fra denne destillasjonen hadde massen 20 g.

Hvor stort er utbyttet av produktet i prosent av det teoretisk mulige?

Jeg vet at esteren etyletanat dannes, men kan noen hjelpe meg litt med utreningen her? :oops:
Gjest

Du må først rekna ut kor mange mol eddiksyre og etanol du starta med. Til dette treng du berre vita den molare massen M til molekyla, og deretter bruka n = m/M.

Så må du finna reaksjonslikninga til reaksjonen:
1 mol eddiksyre og 1 mol etanol vert 1 mol etyletanat.

Den teoretisk moglege mengda etyletanat oppstår dersom reaksjonen er fullstendig og anten eddiksyre eller etanol (den du hadde minst stoffmengd av i starten) vert brukt opp. Då får du x mol etyletanat.

Så må du rekna om til masse igjen; m = xM.

Så skal du rekna ut utbyttet. Det er prosentdelen av teoretisk mogleg utbytte: 20g/m * 100%.
Gjest

Ja, jeg fant ut av det, men takk uansett. Du har helt rett - det er en begrenset reaktant med i bildet. Burde naturligvis ha tenkt på dette litt før. Men takk for hjelpen! :)
Gjest

Heisann, jeg har en liten kjemioppgave her. Kan noen gi et godt svar?

1.Ettersom væsken blir gul ved tilsettelse av BTB er det en syre.
2.Saltsyre fremkaller bobler med Hydrogen(H)ved reaksjon mellom de to stoffene.
3. Ettersom det får et hvitt bunnfall ved kontakt med sølvnitrat inneholder stoffet natriumklorid.

Flasken Pål fant kan være en blanding av NaCl og HCl.
Gjest

Ai, jeg som skrev over. Jeg må ha bomma litt på kopieringen over.
Det ble litt feil. Oppgaven er som følgende!

Pål finner en flaske uten etikett på laben. Han gjør følgende undersøkelser for å finne ut hva som er i flasken:
1) Han tilsetter BTB og observerer at væsken blir gul.
2) Han tilsetter en sinkbit og ser at det bruser.
3) Han tilsetter litt sølvnitrat og det kommer et hvitt bunnfall.

Hva inneholdt flasken som Pål fant?


Noen som har et svar på dette?
Svar