R1 - Heldagsprøver/eksamener

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

bartimeus25
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 20/04-2010 19:24

Nebuchadnezzar skrev:Kimjonas nå mangler bare din prøve :p
Ja,enig. Nå som jeg har bidrat, er det din tur kimjonas :wink:
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

kimjonas skrev:Oppgave 1 var på vår årsprøve også! :lol: og lærerene våre som sa de hadde lagd den selv :)
Tror nok alle lærere sier det samme. Mattelærern vår sa det samme om at det var han som hadde laget terminprøven, men fant omtrent 90% av oppgavene fra tidligere eksamenssett. Er vel slik at elever skal testes i det de kan fra det de har lært fra høsten av til minuttet de starter prøven, slik at karakteren skal basere seg på det fremfor elevens evne til å snuske rundt etter mulige eksamensoppgaver eleven tror læreren kommer til å gi :wink: . Slik jeg oppfatter det iallefall, hehe.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Uansett nå har jeg lagt alle eksamenene på minnepinne med løsningsforslag

resten av eksamenene har jeg regnet for hånd

lastet ned sidene fra matematikk.net som har løsningsforslag slik at jeg kan se de offline

Regnet eksamenene før som jeg har med i boken

Så om læreren vår er lat og bruker tidligere gitte eksamenener/heldagsprøver nesten uansett hvorfra har jeg regnet de ^^

Andre forbedredelser er lade opp datamaskinen. Ta med drikke og stoppeklokke. Føler meg rimelig klar.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
bartimeus25
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 20/04-2010 19:24

Nebuchadnezzar skrev:Uansett nå har jeg lagt alle eksamenene på minnepinne med løsningsforslag

resten av eksamenene har jeg regnet for hånd

lastet ned sidene fra matematikk.net som har løsningsforslag slik at jeg kan se de offline

Regnet eksamenene før som jeg har med i boken

Så om læreren vår er lat og bruker tidligere gitte eksamenener/heldagsprøver nesten uansett hvorfra har jeg regnet de ^^

Andre forbedredelser er lade opp datamaskinen. Ta med drikke og stoppeklokke. Føler meg rimelig klar.
Skal du ha eksamen i morgå eller når skal du?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Terminprøve i matte i morgen. Vet ikke om jeg kommer opp til eksamen enda. 5timer og dette skal være en øvelse i å ta eksamen.

Egen sensor, vakter for toalettbesøk, egne klasserom osv.

Blir kanongøy :D
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Nebuchadnezzar skrev:Terminprøve i matte i morgen. Vet ikke om jeg kommer opp til eksamen enda. 5timer og dette skal være en øvelse i å ta eksamen.

Egen sensor, vakter for toalettbesøk, egne klasserom osv.

Blir kanongøy :D
Legger ut prøva mi nå!
slaps123
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 28/04-2010 17:57

Noen som har Sigma 1T matte her?
Sitter og forbereder meg til terminprøven som vi skal ha på fredag.
Ligger på en svak 3er som jeg planlegger å forbedre.

Har noen evt. ark / notater/råd som kan være til hjelp :) ?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

1. Da er førsteposten oppdatert med enda mer prøver og løsningsforslag ^^

2. Slaps se her http://eksempeloppgaver.udir.no/dokumen ... e_H_09.pdf

Passord og brukernavn er "Eksempel"
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
slaps123
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 28/04-2010 17:57

Takker og bukker :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bumper denne jeg, og samtidig la jeg til enda en eksamen.

Nå som eksamen nærmer seg, kan jo alle de som er så heldige å ha kommet opp få nyte litt av disse oppgavene ^^

Eksamens Øving 2010
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
dagrun
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 23/05-2010 14:45
Sted: Oslo

Hei!
Vi har fått utdelt en del oppgavesett før eksamen vi har på torsdagen. Men jeg sitter å strever med ei oppgave 8 på oppgavesettet "matematikk R1 terminprøve våren 2010". Og jeg tenkte at det var en del som har hatt akkurat dette oppgavesettet på tentamen i år. Så kanskje dere har fullstendig fasiten på oppgave 8?

Oppgaven er:

a) Ta for deg funksjonen
f(x)=0,2+(((x-10)^(2))/((x-10)^(2)+50))
Bestem eventuelle asymptoter og tegn dem sammen med grafen til f.

En dyreart blir satt i et område. Vi regner med at antall individer etter x år er gitt ved N(x) = 1000 * f(x), der f(x) er funksjonen fra a.
b) Når vi bestanden være på sitt minste, og når vil den vokse raskest?
c) Bestem lim x-> uendelig N(x) og forklar hva svaret forteller oss.

Jeg vet fasiten, men vet ikke hvordan jeg skal regne det ut.

Fasit:
a) Horisontal asymtote: y=1,2
b) På sitt minste om 10 år. Vokser raskest om 14 år.
c) Antall individer i bestanden vil i det lange løp stabilisere deg på 1200
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hva har du prøvd og hvor langt har du kommet ? Kan jo selvfølgelig regne disse for deg, men det er bedre og du lærer mer om jeg hjelper deg akkuratt der du står fast ^^

Bleh... Hvorfor ikke ?

-------------------------------------------------------

[tex] f\left( x \right) = \frac{1}{5} + \frac{{\left( {x - 10} \right)^2 }}{{\left( {x - 10} \right)^2 + 50}}{\rm{ setter }}\left( {x - 10} \right)^2 = u\,\,{\rm{ for {\aa} gj{\o}re regningen litt lettere}} [/tex]

[tex]f\left( x \right) = \frac{1}{5} + \frac{u}{{u + 50}}{\rm{ utf{\o}rer polynomdivisjon p{\aa} }}\frac{u}{{u + 50}}{\rm{ og f{\aa}r }}1 - \frac{{50}}{{50 + u}}{\rm{ eventuelt kan du bare se omskrivningen}}[/tex]

[tex] f\left( x \right) = \frac{1}{5} + 1 - \frac{u}{{u + 50}}{\rm{ s{\aa} ser vi hva som skjer n{\aa}r }}{\lim }\limits_{u \to \infty } {\rm{ da gaar }}\frac{u}{{u + 50}}{\rm{ mot 0 saa vi kan skrive}} [/tex]

[tex]{\lim }\limits_{u \to \infty } f\left( x \right) = \frac{6}{5}{\rm{ altsaa er den horisontale asymptoten y = }}\frac{6}{5} [/tex]

[tex] \left( {x - 10} \right)^2 + 50 = 0{\rm{ }} \Rightarrow {\rm{ }}\left( {x - 10} \right)^2 = - 50 [/tex]

[tex] Noe{\rm{ opphoyet i annen kan aldri bli negativt dermed har funksjonen ingen vertikal asymptote}}{\rm{.}} [/tex]

---------------------------------------------------------

Alternativt

[tex] = \frac{1}{5} + \frac{{\left( {x - 10} \right)^2 }}{{\left( {x - 10} \right)^2 + 50}}{\rm{ setter }}\left( {x - 10} \right)^2 = u\;{\rm{ for {\aa} gj{\o}re regningen litt lettere}} [/tex]

[tex] = \frac{1}{5} + \frac{u}{{u + 50}} = \frac{{1\left( {u + 50} \right)}}{{5\left( {u + 50} \right)}} + \frac{{u \cdot 5}}{{5\left( {u + 50} \right)}} = \frac{{1\left( {u + 50} \right) + 5u}}{{5\left( {u + 50} \right)}} = \frac{{6u + 50}}{{5u + 250}} [/tex]

[tex] 5u + 250 = 0 \Leftrightarrow u = - 50 \Leftrightarrow \left( {x - 10} \right)^2 = - 50{\rm{ }} [/tex]

[tex] {\rm{siden }}\left( {x - 10} \right)^2 {\rm{ aldri er mindre enn 0 har ikke f}}\left( x \right){\rm{ noen vertikal asymptote}}[/tex]
Sist redigert av Nebuchadnezzar den 23/05-2010 16:30, redigert 3 ganger totalt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
dagrun
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 23/05-2010 14:45
Sted: Oslo

Det jeg ikke klarer er å finne asymptotene i a. b og c tenker jeg at jeg får til viss jeg klarer a.
Jeg sitter fast altså på a. Noe jeg ikke helt forstår er at hvorfor den vertikale asymptoten ikke finnes. Er det fordi det er to x-verdier for den?

Takk for svaret på oppgave a :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Forstod du forklaringen min? ^^

Nå klarer du sikkert resten og :)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
dagrun
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 23/05-2010 14:45
Sted: Oslo

japp, jeg forstod forklaringen din :D Tusen takk!
Nå kan jeg tenke meg jeg for til resten også!
Svar