R1 eksamen, estimert karakter: mellom 1 og 6

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Nebuchadnezzar skrev:Jeg har ikke tilgang i eksamenstiden
hvorfor?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
spilloholiker
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 02/12-2007 12:10

Nebu:

Er du sikker på at 3 a) 2) er riktig?

Jeg mener begge vinklene er 45 grader
Pusur1993
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 09/09-2009 20:30

spilloholiker skrev:Nebu:

Er du sikker på at 3 a) 2) er riktig?

Jeg mener begge vinklene er 45 grader
Vinkelen HEG spenner over buen FD. FSD må vel være 90 grader, siden FS og SD er en del av kvadratet CDSF. EGH er periferevinkelen til FSD og må dermed være 45 grader. Det gir at HGE også er 45 grader.

Stemmer ikke dette?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Stemmer bra dette =) Var litt trøtt i går og litt lenge siden vi har hatt om dette. Nå går det i bevisføring, vektorrom, og ikt. Fikser på det nå jeg. Flott jobb pusur, alltid greit å lære av sine feil.

prøver å opprettholde vgs kunnskapene mine på et minimum.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Kan noen laste opp eksamen?
spilloholiker
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 02/12-2007 12:10

Hvordan gikk det med folk?

Ble en uventet sekser på meg
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Femmer :? Poop
Men er vel ganske bra med tanke på at jeg ikke kunne 8.klasse matematikk i sommer.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kork skrev:Femmer :? Poop
Men er vel ganske bra med tanke på at jeg ikke kunne 8.klasse matematikk i sommer.
grattis, jeg vil si det er helt rått... :)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er mye som kan sies om det å gå tilbake flere klassetrinn for å sørge for at man fyller inn de manglene man har i kunnskapene sine. Det gjør det mye lettere å lære høyere nivå av matematikk, når man har et oppfylt og solid fundament.
Bilde
spilloholiker
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 02/12-2007 12:10

Kork skrev:Femmer :? Poop
Men er vel ganske bra med tanke på at jeg ikke kunne 8.klasse matematikk i sommer.
Hva mener du med 8.klasse matematikk?

Husker ikke at vi fikk noe noe sånt.
spilloholiker
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 02/12-2007 12:10

Aleks855 skrev:Det er mye som kan sies om det å gå tilbake flere klassetrinn for å sørge for at man fyller inn de manglene man har i kunnskapene sine. Det gjør det mye lettere å lære høyere nivå av matematikk, når man har et oppfylt og solid fundament.
Off-topic nå, men men

Jeg så på noen av videoene dine, og jeg likte veldig godt måten du forklarer på og din grafiske fremstilling. (Salman Khan er ikke like flink på det).

Men jeg synes du kunne hatt litt mer struktur på mattevideoer.net siden? Men kanskje jeg bare synes det er ustrukturert fordi det ikke er så mange videoer enda.

Men fortsett med å lage videoer, for selv om KhanAcademy lager bra videoer, er ikke de tilpasset det norske skolesystemet, og jeg tror det er en del forskjeller med det amerikanske. Så derfor er det viktig at noen lager videoer spesielt for norske matteelever.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

spilloholiker skrev:Men jeg synes du kunne hatt litt mer struktur på mattevideoer.net siden? Men kanskje jeg bare synes det er ustrukturert fordi det ikke er så mange videoer enda.
Morsomt at du nevner det. Siden er under utvikling, og den som er der nå kommer til å kastes bort i løpet av kort tid.

Det som vil skje er at siden kommer til å være mer lik Khan Academy sin, men med litt mer polert utseende, samt bedre muligheter for kommentarer og slikt under hver video. Kommentarfeltet og diskusjonene har også støtte for TeX, slik at man kan diskutere slik: [tex]x=\frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}[/tex] istedet for slik: x = (-b +/- sqrt(b^2 - 4ac))/2a

Men ja, det som er der nå er bare en plassholder mens den ordentlige sida utvikles ;)

Takk for feedback! :)
Bilde
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

spilloholiker skrev:
Kork skrev:Femmer :? Poop
Men er vel ganske bra med tanke på at jeg ikke kunne 8.klasse matematikk i sommer.
Hva mener du med 8.klasse matematikk?

Husker ikke at vi fikk noe noe sånt.
Jeg som veldig mange andre gadd ikke følge med på grunnskolen, så jeg var nødt til å starte helt på bunn igjen i sommer når jeg bestemte meg for å studere.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg gjorde akkuratt det samme, lå ann til 3/4 i T1.
Klarte å karre meg opp til en firer. Så arbeidet jeg masse med R1 matten i en sommerferie. Vippet mellom 5 og 6. Fikk dog 5 (noe jeg syntes er mest pga lærer.) Klar 6 i R2 også tok jeg opp igjen T1.

Så alt er mulig =) Stå på, fortsett med matten kork!

Om en syntes at matematikk er vanskelig, er bare fordi man ikke har innsett hvor komplisert livet er ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ZizouJR
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 13/03-2012 16:37

angående oppgave 4c.

Fikk l: [-3+3t,-2+4t]

Men ser ikke helt hvordan det kan bli [3t,2+4t] slik det står i fasiten.
Svar