Fysikk: Regne ut hvor høyt et prosjektil kommer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Fysikk: Regne ut hvor høyt et prosjektil kommer

Innlegg test123476 » 06/12-2017 16:26

Bilde

I oppgave a er jeg usikker på hvordan jeg skal gå frem. Skal jeg dekomponere slik som dette?

Bilde

Deretter sette:

[tex]Fx = G \cdot sin(45.6)[/tex]
[tex]Fy = G \cdot cos(45.6)[/tex]

Også eventuelt, [tex]\sum F=ma[/tex] for å finne akselerasjon. Deretter bruke en av bevegelseslikningene?
test123476 offline

Re: Fysikk: Regne ut hvor høyt et prosjektil kommer

Innlegg Gjest » 06/12-2017 16:36

Du er litt på villspor, men ikke helt. Du skal bare dekomponere farten i vx og vy uten å bry deg om tyngdekraften. Tyngdekraften virker alltid nedover den så den trenger du ikke å dekomponere. Når du tegner må du sørge for at vx, vy og v skal danne en rettvinklet trekant med v som hypotenus. Altså skal vx være like stor som v strekker seg i horisontal retning og vy skal være like stor som v strekker seg i vertikal retning.

Gjør du dette riktig finner du at vy = v sin(vinkelen) og vx = v cos(vinkelen)
Akselerasjonen trenger du ikke å finne fordi den vet du er den samme som tyngdeakselerasjonen (og virker i negativ retning).
Så kan du bruke en av bevegelsesligningene. Husk at farten i x retning ikke har noe å si for hvor høyt kula kommer (altså hvor langt den går i y retning)
Gjest offline

Re: Fysikk: Regne ut hvor høyt et prosjektil kommer

Innlegg Kay » 06/12-2017 16:37

test123476 skrev:Bilde

I oppgave a er jeg usikker på hvordan jeg skal gå frem. Skal jeg dekomponere slik som dette?

Bilde

Deretter sette:

[tex]Fx = G \cdot sin(45.6)[/tex]
[tex]Fy = G \cdot cos(45.6)[/tex]

Også eventuelt, [tex]\sum F=ma[/tex] for å finne akselerasjon. Deretter bruke en av bevegelseslikningene?


[tex]v_0= 14\frac{m}{s}[/tex]

Ved trigonometrisk dekomponering av farts-vektoren får vi at

[tex]sin(\alpha)=\frac{v_{0y}}{v_0}\Leftrightarrow v_{0y}= v_0sin(\alpha)[/tex]

[tex]cos(\alpha)=\frac{v_{0x}}{v_0}\Leftrightarrow v_{0x}=v_0cos(\alpha)[/tex]

For å finne høyeste punkt i banen trenger du en eller annen tid.

I det høyeste punktet er [tex]v_y=0[/tex] slik at [tex]v_{0y}+a_yt=0[/tex], så løser du denne og finner en tidsverdi.

Du vet at strekningsvektoren [tex]\vec{s}_y(t)=(v_{0y}t+\frac{1}{2}a_yt^2)[/tex] og nå som du har funnet t setter du bare inn.
Kay offline
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 212
Registrert: 13/06-2016 18:23

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester