Medisin eller sivilingeniør?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Mariii

Hei!

Jeg aner ikke om jeg vil studere medisin eller sivilingeniør, og må bestemme meg innen en uke. Jeg synes begge høres veldig spennende ut, men klarer ikke å velge :(

Har noen et råd?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg ville anbefale deg å prate både med en sivilingeniør og en lege om hvordan deres arbeidshverdag er. Leger tjener vel hårfint bedre om en ikke jobber for Statoil, men har samtidig en mer ujevn arbeidsuke. Anbefaler å lese denne https://www.bt.no/btmeninger/debatt/En- ... 2068b.html

Samtidig sier du ikke noe om hvilken type sivilingeniør du ønsker å bli? Sivilingeniører holder jo på med alt mellom himmel og jord =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gjest

det er så vidt to helt forskjellige retninger...

Hva liker du mest av:

kjemi/biologi og matematikk/fysikk ?

ville gått for det sistnevnte, men det er meg
Mariii

Jeg hadde egentlig bestemt meg for medisin for to år siden. Jeg liker veldig godt at man kan hjelpe alle typer mennesker og se resultater av det man gjør, at man kan utgjøre en forskjell i folks liv. Jeg likte godt biologi 1, som jeg hadde i andreklasse, men valgte det bort i år fordi jeg ikke er så glad i økologi. I år har jeg hatt R2, kjemi 2 og fysikk 2, og det har gått omtrent likt i alle fagene. På slutten av tredjeklasse ble jeg veldig glad i fysikk og matte, og det var derfor jeg begynte å vurdere ingeniør. Jeg synes fornybar energi er spennende, så jeg vurderer energi og miljø på NTNU, og vurdert også litt materialteknologi. Jeg synes det er vanskelig å se for meg hvordan en arbeidsdag som ingeniør vil være. Sånn sett synes jeg medisin er tryggere. Jeg blir ofte veldig interessert i ting jeg holder på med og som jeg kan gå i dybden på, og jeg vet ikke om det bare er derfor jeg har begynt å like fysikk og matte, og om jeg hadde likt biologi like godt hvis jeg hadde valgt det i tredjeklasse. Før var matte det verste faget jeg visste om, og jeg er litt redd for å velge noe jeg har tenkt på i noen måneder fremfor noe jeg har tenkt på i flere år
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

Om du skulle velge feil er det aldri for sent å ombestemme seg :) Jeg ville bare kastet meg ut i det magefølelsen sa, og håpet på det beste. Skulle det slå feil er det ikke verre enn at studietiden blir ett år lengre. Dette er ikke et like viktig valg som det kanskje kan føles som, du bestemmer ikke hele din fremtid her og nå. Lykke til!
Gjest

Mariii skrev:Jeg hadde egentlig bestemt meg for medisin for to år siden. Jeg liker veldig godt at man kan hjelpe alle typer mennesker og se resultater av det man gjør, at man kan utgjøre en forskjell i folks liv. Jeg likte godt biologi 1, som jeg hadde i andreklasse, men valgte det bort i år fordi jeg ikke er så glad i økologi. I år har jeg hatt R2, kjemi 2 og fysikk 2, og det har gått omtrent likt i alle fagene. På slutten av tredjeklasse ble jeg veldig glad i fysikk og matte, og det var derfor jeg begynte å vurdere ingeniør. Jeg synes fornybar energi er spennende, så jeg vurderer energi og miljø på NTNU, og vurdert også litt materialteknologi. Jeg synes det er vanskelig å se for meg hvordan en arbeidsdag som ingeniør vil være. Sånn sett synes jeg medisin er tryggere. Jeg blir ofte veldig interessert i ting jeg holder på med og som jeg kan gå i dybden på, og jeg vet ikke om det bare er derfor jeg har begynt å like fysikk og matte, og om jeg hadde likt biologi like godt hvis jeg hadde valgt det i tredjeklasse. Før var matte det verste faget jeg visste om, og jeg er litt redd for å velge noe jeg har tenkt på i noen måneder fremfor noe jeg har tenkt på i flere år


Som lege må du nærmest omvelte hele ditt sosiale liv ettersom jobben blir en del av hverdagslivet. Vil du det? Eller har du lyst på en normal arbeidsdag fra 8-4?
Gjest

hvorfor har du ikke søkt nanoteknologi? Komplementerer alle realfagene egt. kjemi, fysikk, matte + litt biologi
guest

Gjest skrev:hvorfor har du ikke søkt nanoteknologi? Komplementerer alle realfagene egt. kjemi, fysikk, matte + litt biologi
skyhøyt snitt på førstegangsvitnemål, da.
Gjest

Mariii skrev:Hei!

Jeg aner ikke om jeg vil studere medisin eller sivilingeniør, og må bestemme meg innen en uke. Jeg synes begge høres veldig spennende ut, men klarer ikke å velge :(

Har noen et råd?

Jeg er i AKKURAT samme situasjon som deg, og er veldig usikker på hva jeg bør velge. Jeg synes imidlertidig ikke fysikk eller ren matte er så spennende, så dersom jeg går ingeniør er det eventuelt indøk jeg vurderer. Eller så er juss noe jeg har i tankene, usikker ...

Tror jeg kommer til å velge medisin, og dersom jeg ikke trives, begynner jeg på noe nytt neste år:)
ruad3

Står også overfor noenlunde samme dilemma. Valget mellom medisin, industriell økonomi, sivil ingeniør er vanskelig!.


Tror jeg kommer inn på alle med 61.3 poeng, men er svært usikker.


Noen tanker?

Er det forresten noen forskjell på UIO, UIB, UIT og NTNU når det kommer til medisin, industriell økonomi og siv.ing?


Har i alle fall hørt at NTNU har kun avsluttende eksamen på hvert semester hvor man må bestå for å kunne fortsette?
Gjest

ruad3 skrev:Står også overfor noenlunde samme dilemma. Valget mellom medisin, industriell økonomi, sivil ingeniør er vanskelig!.


Tror jeg kommer inn på alle med 61.3 poeng, men er svært usikker.


Noen tanker?

Er det forresten noen forskjell på UIO, UIB, UIT og NTNU når det kommer til medisin, industriell økonomi og siv.ing?


Har i alle fall hørt at NTNU har kun avsluttende eksamen på hvert semester hvor man må bestå for å kunne fortsette?

Ingen?
Carolinee

Gjest skrev:
ruad3 skrev:Står også overfor noenlunde samme dilemma. Valget mellom medisin, industriell økonomi, sivil ingeniør er vanskelig!.


Tror jeg kommer inn på alle med 61.3 poeng, men er svært usikker.


Noen tanker?

Er det forresten noen forskjell på UIO, UIB, UIT og NTNU når det kommer til medisin, industriell økonomi og siv.ing?


Har i alle fall hørt at NTNU har kun avsluttende eksamen på hvert semester hvor man må bestå for å kunne fortsette?

Ingen?

Jeg tror du kommer inn med det snittet. Medisin er vel høyest av de tre, og medisin på ntnu var 60,7 i 2016.

Tror ikke det er siv. ing og industriell økonomi på uio
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

De jeg kjenner som går medisin på NTNU sier at de har avsluttende eksamener hver sommer (som de da må bestå for å fortsette). Mens de jeg kjenner som går i Oslo har to eksamener i året, litt varierende når og hvilket semester det er snakk om selvsagt.

Når det er sagt må jeg bare påpeke at jeg har den største respekt for de som ønsker å bli lege, og det å ha et så sterkt ønske for å hjelpe mennesker. Samtidig så er det krevende å bli lege, men ikke minst det å være lege. Det krever en omleggelse av livsstil, noe som ikke alle som begynner innser. Før en velger medisin må en godta at jobben kan bestå av vakter på opp i mot 17 timer, og uker opp i mot 60 timer. Dette gjør det vanskeligere (men langt i fra umulig) å kombinere med et personlig liv, f.eks med familie.

Siv.ing på sin side har sine egne problemer selvsagt, spesielt om en velger å arbeide offshore.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ruad3

Nebuchadnezzar skrev:De jeg kjenner som går medisin på NTNU sier at de har avsluttende eksamener hver sommer (som de da må bestå for å fortsette). Mens de jeg kjenner som går i Oslo har to eksamener i året, litt varierende når og hvilket semester det er snakk om selvsagt.

Når det er sagt må jeg bare påpeke at jeg har den største respekt for de som ønsker å bli lege, og det å ha et så sterkt ønske for å hjelpe mennesker. Samtidig så er det krevende å bli lege, men ikke minst det å være lege. Det krever en omleggelse av livsstil, noe som ikke alle som begynner innser. Før en velger medisin må en godta at jobben kan bestå av vakter på opp i mot 17 timer, og uker opp i mot 60 timer. Dette gjør det vanskeligere (men langt i fra umulig) å kombinere med et personlig liv, f.eks med familie.

Siv.ing på sin side har sine egne problemer selvsagt, spesielt om en velger å arbeide offshore.
Jeg er veldig i tvil på om jeg skal gå indøk, siv. ing eller medisin. Liker jo både matematikk,biologi, kjemi og ikke minst fysikk.

Hvordan er det når det kommer til prestisje? Er NTNU Norges best rangerte universitet når det kommer til realfag? Til min kjennskap, har vel UIO en høyere rangering internasjonalt? Hvis jeg f.eks. ønsker å ta et utveksling ett semester på en IVY-leauge school i USA, vil jeg ha større sjanse hvis jeg går UIO enn NTNU?

Har vært en barndomsdrøm om å studere på disse universitetene i ett semester.
Svar