Å ta opp kjemi 2, fysikk 2 og R2 på ett år

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ellinge1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 10/05-2016 14:59

Hei! Er nettopp ferdig med VG3, men har for lavt snitt til å komme inn på noen av utdanningene jeg vil gå videre med.
Jobbet minimalt med fagene mine gjennom hele skoleåret (idiotisk, jeg vet) på tross av at jeg tok fordypning i både kjemi, fysikk og R-matte, og dette reflekterer karakterene mine. Sto jo i alle fag, men siden jeg både har standpunkt og eksamenskarakter i alle tre, er det disse fagene som trekker ned antallet konkurransepoeng mest, så det enkleste blir å ta opp disse tre.
Dette året skal jeg bare ta et jobbår, og så ta opp fagene ved siden av, så kommer til å ha ganske mye tid til å jobbe med de, og er dessuten motivert siden jeg ikke vil utsette utdanningen min mer enn dette ene friåret :)

Det jeg lurer på, er hvilken fag som blir best å ta opp samtidig, og evt når burde jeg ta de opp? Har fra vgs 4 i både fysikk og kjemi, men 2 i matte. Matte er definitivt faget som jeg symtes var vanskeligst i år, dessuten MÅ jeg ha minst karakter 4 i det for å i det hele tatt oppfylle inntaktskravet til studiet jeg skal inn på.
Er det evt andre ting jeg burde være obs på mtp å ta opp fagene som privatist?
Gjest

Kjemi 1 og fysikk 1 er begge muntlig, mens kjemi 2 og fysikk 2 er både muntlig og skriftlig (hvis du skal erstatte standpunktkarakteren). Matematikk er kun skriftlig. Antageligvis krasjer ingen av fagene, men det kan bli ganske tett hvis du skal ha alle før jul.

Jeg ville fokusert et semester på fysikk og et på kjemi. Ta alt av kjemi først kanskje sammen med et/noen av mattefagene, så fysikk og resten av mattefagene.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Ville prøvd å ta alle tre nå til høsten sånn at du får en ekstra mulighet hvis det skulle gå skeis. Burde ikke være noe problem å gå fra 2 til 5-6 i R2 hvis du er motivert og villig til å jobbe hardt og ikke har noe liv :mrgreen:
ny-student
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 31/07-2015 12:36

Hvis du trenger hjelp med matematikk, så send meg pm på facebook, jeg hjelper gjerne med glede og gratis til at du kan få økt snitt.

Se linken nederst i denne meldingen for kontakt. :)
Gratis matematikk-hjelp via facebook-meldinger, tilbys:
Klikk på linken under og deretter send det du lurer på for å få svar :] :
https://www.facebook.com/mohammadmodass ... ts&fref=ts
emilie22

Jeg vet nøyaktig hva du skal gjennom. Jeg var nemlig i nøyaktig samme situasjon som deg i fjor og tok opp en del fag som privatist da jeg skulle begynne på medisin. Tok opp matte, fysikk og kjemi samt noen fag fra første VGS på ett semester. Det gikk egentlig veldig bra, fikk 6 både i kjemi og matte og en 5'er i fysikk. Poenget mitt er at det går, men du må nok jobbe utrolig hardt for å klare det.
Svar