Jacobi Determinanten

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
order
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 28/03-2016 23:56

Ved variabelskifte i integralregning så bruker man Jacobi determinanten; Men i enkelte løsninger av eksamensoppgaver o.l på nett ser jeg at de bruker 1/J (der J er determinanten) i utregningen av det nye integralet. Dette får jeg ikke til å stemme med definisjonen. Jeg ser heller ikke noe til dette i beviset for dA = r dr dTheta for polarkoordinater.

Kan noen forklare? :)
Vedlegg
Screen Shot 2017-02-24 at 14.48.40.png
Screen Shot 2017-02-24 at 14.48.40.png (57.27 kiB) Vist 2502 ganger
Skogmus
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 21/05-2014 19:04

Går på hvordan transformasjonen er definert. I oppgaven her er transformasjonene [tex]u=g(x,y)[/tex] og [tex]v=h(x,y)[/tex] brukt, mens de 'vanlige' transformasjonene gjerne heller er gitt som [tex]x=g(u,v)[/tex] og [tex]y=h(u,v)[/tex].

Så når du skal finne den rette jacobideterminanten [tex]\left | \frac{\partial (x,y)}{\partial(u,v)} \right |[/tex] blir det: [tex]\left | \frac{\partial (x,y)}{\partial(u,v)} \right |=\left | \frac{\partial (u,v)}{\partial(x,y)} \right |^{-1}= \frac{1}{\left |\frac{ \partial (u,v)}{\partial (x,y)}\right |}[/tex], som er brukt i eksemplet ditt.
order
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 28/03-2016 23:56

Skogmus skrev:Går på hvordan transformasjonen er definert. I oppgaven her er transformasjonene [tex]u=g(x,y)[/tex] og [tex]v=h(x,y)[/tex] brukt, mens de 'vanlige' transformasjonene gjerne heller er gitt som [tex]x=g(u,v)[/tex] og [tex]y=h(u,v)[/tex].

Så når du skal finne den rette jacobideterminanten [tex]\left | \frac{\partial (x,y)}{\partial(u,v)} \right |[/tex] blir det: [tex]\left | \frac{\partial (x,y)}{\partial(u,v)} \right |=\left | \frac{\partial (u,v)}{\partial(x,y)} \right |^{-1}= \frac{1}{\left |\frac{ \partial (u,v)}{\partial (x,y)}\right |}[/tex], som er brukt i eksemplet ditt.
aha, tusen takk! :)
Svar