Konstruksjon av 70 grader vinkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
JakobT

:) Først konstuerer du en 60 grader, halverer den til 30 grader. Så dobbler du lengden på passeren din. Altså konstruerte du med 3 cm på passeren, må du utvide den til 6 cm. Deretter setter du passerspissen i 60 grders punktet, slår en halvbue, og gjør akkurat det samme i 30 graderspunktet. Setter du strek gjennom krysset du nå har fått, har du konstruert en 70 grader. Funker hver gang uansett, så lenge du dobbler avstanden på passeren.
JakobT
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/01-2017 10:30

Blir dette godkjent på eksamen?
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

I klassisk geometri er det vell bare lov til å bruke passer og linjal uten sideannmerkinger(altså bare en rett pinne), så man kan ikke måle lengden til noe, og kan da heller ikke måle opp slik at passeråpningen blir dobbelt så lang. Om disse reglene gjelder, vil ikke denne fremgangsmåten bli godkjent. Om man kan bruke linjal til å måle opp, vil din fremgangsmåte være godkjent mener jeg.

Når det er sagt, er det visstnok ikke mulig å konstruere 70 grader uten linjal, så du vil ikke få det spørsmålet uten at du kan bruke en linjal.
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Det er veldig enkelt å doble avstanden på passeråpningen med kun passer, linjal og blyant, uten å måle noe...
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

stensrud skrev:Det er veldig enkelt å doble avstanden på passeråpningen med kun passer, linjal og blyant, uten å måle noe...
Har du forsåvidt helt rett i, har infoen min om at man ikke kan konstruere en 70 grader fra sider slik som:

http://www.gtgrafics.com/rgjoXWm6/

Om det er metoden beskrevet over som ikke alltids virker, eller om det er noe annet som ikke kan gjøres i klassisk geometri som gjøres i denne metoden, vet jeg ikke...
Svar