Finne funksjonsuttrykk!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Stokksy
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 28/09-2016 18:39

En golden retriever valp på 4 måneder veier 16kg. Da den var blitt 2 år, veide den 34kg.

La V(x) stå for vekten til hunden etter x måneder. Vi antar at vekten øker lineært.

A) Finn uttrykk for V(x) og tegn grafen til V.

Det jeg sliter med er hvordan jeg skal regne meg frem til uttrykket? Jeg har en følelse på at det er vekstfaktor inne i bildet, men er ikke sikker... Kan noen hjelpe meg?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Om det hadde vært en vekstfaktor du skulle finne, hadde veksten vært eksponensiell. I oppgaveteksten fremgår det at veksten er lineær, og funksjonen V(x) er derfor på formen ax + b. Funksjonsuttrykket kan du finne vha. topunktsformelen ved å først finne stigningstallet som er gitt ved $a = \frac {V(24) - V(4)}{24 - 4}. Når du har funnet a kan du sette den inn i funksjonsuttryket, og f.eks løse V(4) = ax + b for b.

En annen løsning er å sette det opp som et likningssystem:

#1: 16 = 4a + b
#2: 34 = 24a + b

Dette er et ganske enkelt likningssystem da du kan eliminere b'en ved å subtrahere likning #1 fra likning #2. Da finner du a ved enkel algebra, for så å sette inn verdien for a i en av likningen og deretter løse for b.
Svar