Bremselengde
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]\Delta E_k=\sum \vec{F}*s\Leftrightarrow \left ( \vec{F}-\vec{R} \right )*s=\frac{1}{2}mv^2-\frac{1}{2}mv_0^2 \:\:\:[/tex]
Motorkraften er [tex]\vec{F}=0[/tex] og siden kjøretøyet går fra en gitt fart til 0 blir [tex]v=0[/tex]
Slik at :
[tex]-R*s=-\frac{1}{2}mv_0^2\Longleftrightarrow mg\mu s=\frac{1}{2}mv_0^2\Longleftrightarrow s=\frac{v_0^2}{2g\mu}[/tex]
Men det enkleste er vel å bruke at
Så hvis du kjører i [tex]30 km/t[/tex] og bremser slik at bremselengden blir [tex]10 meter[/tex]. Hva ville den tilsvarende bremselengden blitt i [tex]70 km/t[/tex] ?
Jo ettersom farten øker med [tex]\frac{7}{3}[/tex]. Dermed vil bremselengden øke med kvadratet [tex]\frac{7}{3}[/tex].
Slik at bremselengden i [tex]70\: km/t[/tex] blir [tex]Bremselengde=10m*\left ( \frac{7}{3} \right )^2= 54.\bar{4}m[/tex]
Motorkraften er [tex]\vec{F}=0[/tex] og siden kjøretøyet går fra en gitt fart til 0 blir [tex]v=0[/tex]
Slik at :
[tex]-R*s=-\frac{1}{2}mv_0^2\Longleftrightarrow mg\mu s=\frac{1}{2}mv_0^2\Longleftrightarrow s=\frac{v_0^2}{2g\mu}[/tex]
Men det enkleste er vel å bruke at
Bremselengden øker proporsjonalt med kvadratet av fartsøkningen
Så hvis du kjører i [tex]30 km/t[/tex] og bremser slik at bremselengden blir [tex]10 meter[/tex]. Hva ville den tilsvarende bremselengden blitt i [tex]70 km/t[/tex] ?
Jo ettersom farten øker med [tex]\frac{7}{3}[/tex]. Dermed vil bremselengden øke med kvadratet [tex]\frac{7}{3}[/tex].
Slik at bremselengden i [tex]70\: km/t[/tex] blir [tex]Bremselengde=10m*\left ( \frac{7}{3} \right )^2= 54.\bar{4}m[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Anta at bremsekraften F er konstant. Da er akselerasjonen til bilen under akselerasjonen gitt ved $ a = \frac Fm$ der m er massen til bilen. F er her negativ, da den er motsatt av fartsretningen. F er den kraften bremsene virker med.
Bruker veiformelen $v^2 = v_{0}^2 + 2as$ og får at $s = \frac {v_{0}^2}{-2a}$ Forutsetter konstant bremsekraft, som ikke er korrekt under en nedbremsing.
Ellers er det korrekt som Drezky sier at strekningen er proporsjonal med kvadratet av fartsendringen. Om du kjører i 20 km/t og bruker 5 m på å bremse (reaksjonstid er 0), vil du i 80 bruke 80 m på å bremse. Tror Drezky har blandet inn friksjonskraften istedet for bremsekraften. Begge må regnes med, og da blir akselerasjonen gitt ved $a = \frac Fm + \frac Rm = \frac Fm + \frac {\mu N}{m} = \frac Fm + \frac {\mu mg}{m}= \frac {F}{m}+ \mu g$
Bruker veiformelen $v^2 = v_{0}^2 + 2as$ og får at $s = \frac {v_{0}^2}{-2a}$ Forutsetter konstant bremsekraft, som ikke er korrekt under en nedbremsing.
Ellers er det korrekt som Drezky sier at strekningen er proporsjonal med kvadratet av fartsendringen. Om du kjører i 20 km/t og bruker 5 m på å bremse (reaksjonstid er 0), vil du i 80 bruke 80 m på å bremse. Tror Drezky har blandet inn friksjonskraften istedet for bremsekraften. Begge må regnes med, og da blir akselerasjonen gitt ved $a = \frac Fm + \frac Rm = \frac Fm + \frac {\mu N}{m} = \frac Fm + \frac {\mu mg}{m}= \frac {F}{m}+ \mu g$