JEG TRENGER KJEMI HJELP

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjestforendag

Hei, jeg har kjemiprøve om 3 dager, og lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen oppgaven. Jeg har prøvd å løse dem, men jeg har ikke fasit, så jeg vet ikke om det er riktig! Håper det er noen gode kjemikere her inne :D

Dette er det jeg kom fram til:

a) 2-Metylbut-1-en
b) 2-klorBut-1-ol
c) 3,5-dimetylfenol
d) Vet ikke
e) Etylmetylamin
f) 1-brombut-2-yn

Bilde

Videre skjønner jeg virkelig ikke denne oppgave, hadde vært snilt om noen kunne ha hjulpet meg!

Bilde
hjelp123321

Hvis jeg ikke tar feil her nå, er svaret på 3a:

a,f, og c
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

d)
Er jo et keton med en karbonylgruppe [tex]>C=O[/tex]


Stammemolekylet har 5 karbonatomer i en kjede: pent.

Du finner en substituent på 4 C-atom (teller fra karbonylgruppeb).

[tex]CH_2CH_3-->Etyl[/tex]

[tex]4-etylpent-2-on[/tex]

Ikke skyt meg hvis dette ikke stemmer...


Resten er vel ganske basic:

Tror du har glemt e siden benzen er vel en umettet forbindelse (sjekk oppbyggingen) --> dobbeltbindinger-
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
help123321

Jeg tror også at svaret på 3b er f, men jeg er usikker, så du må avklare alt med en som kan dette. Jeg tror Kjemikern er flink i dette!
Gjestforendag

Takk dere!

Er alle i oppgave 2 riktige forresten?

Og er dette riktige tegninger av 3b?:

Bilde
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Drezky skrev:d)
Er jo et keton med en karbonylgruppe [tex]>C=O[/tex]


Stammemolekylet har 5 karbonatomer i en kjede: pent.

Du finner en substituent på 4 C-atom (teller fra karbonylgruppeb).

[tex]CH_2CH_3-->Etyl[/tex]

[tex]4-etylpent-2-on[/tex]

Ikke skyt meg hvis dette ikke stemmer...


Resten er vel ganske basic:

Tror du har glemt e siden benzen er vel en umettet forbindelse (sjekk oppbyggingen) --> dobbeltbindinger-

Dette er feil. Husk at du må velge den lengste karbonkjeden, svaret her blir: 4-Metylheks-2-on.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Gjestforendag skrev:Takk dere!

Er alle i oppgave 2 riktige forresten?

Og er dette riktige tegninger av 3b?:

Bilde
Stemmer!
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

lysbringer skrev:
Drezky skrev:d)
Er jo et keton med en karbonylgruppe [tex]>C=O[/tex]


Stammemolekylet har 5 karbonatomer i en kjede: pent.

Du finner en substituent på 4 C-atom (teller fra karbonylgruppeb).

[tex]CH_2CH_3-->Etyl[/tex]

[tex]4-etylpent-2-on[/tex]

Ikke skyt meg hvis dette ikke stemmer...


Resten er vel ganske basic:

Tror du har glemt e siden benzen er vel en umettet forbindelse (sjekk oppbyggingen) --> dobbeltbindinger-

Dette er feil. Husk at du må velge den lengste karbonkjeden, svaret her blir: 4-Metylheks-2-on.



F*en, stemmer... Organisk kjemi er ikke akkurat min sterkeste side...
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Du har også svart feil på 2f. Se nøye på hva slags bindinger du har. Den får endelsen -en ettersom det er en dobbelbinding!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjestforendag skrev:Hei, jeg har kjemiprøve om 3 dager, og lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen oppgaven. Jeg har prøvd å løse dem, men jeg har ikke fasit, så jeg vet ikke om det er riktig! Håper det er noen gode kjemikere her inne :D

Dette er det jeg kom fram til:

a) 2-Metylbut-1-en
b) 2-klorBut-1-ol
c) 3,5-dimetylfenol
d) Vet ikke
e) Etylmetylamin
f) 1-brombut-2-yn

Bilde

Videre skjønner jeg virkelig ikke denne oppgave, hadde vært snilt om noen kunne ha hjulpet meg!

Bilde
Hei.

1)

a)2-metylbuten alt. 2.metyl-but-1-en
b)2-klorlbutanol alt. 2-metylbutan-1-ol
c) 3,5-dimetylfenol
d)4-metylheksan-2-on
e) Etylmetylamin
f)1-brombut-2-en
Husk å få med at det er AN endelser.
2)
a) A, C , F
B) F, Du har riktig tegning. A har ikke Cis/trans isomeri fordi Uansett hvordan du vrir på molekylet vil du alltid se det samme.
c) B C-atomet i CH er kiral, Samme gjelder i D. De er koblet til 4 forskjellige funksjonelle grupper
d) E. pga amin gruppen Nitrogen har et ledig elektronpar i p-orbitalen. (Både C og B vil også ha syrebase egenskaper, men jeg er usikker på om man lærer dette på VGS)

Bra =)
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Kjemikern skrev:
Gjestforendag skrev:Hei, jeg har kjemiprøve om 3 dager, og lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen oppgaven. Jeg har prøvd å løse dem, men jeg har ikke fasit, så jeg vet ikke om det er riktig! Håper det er noen gode kjemikere her inne :D

Dette er det jeg kom fram til:

a) 2-Metylbut-1-en
b) 2-klorBut-1-ol
c) 3,5-dimetylfenol
d) Vet ikke
e) Etylmetylamin
f) 1-brombut-2-yn

Bilde

Videre skjønner jeg virkelig ikke denne oppgave, hadde vært snilt om noen kunne ha hjulpet meg!

Bilde
Hei.

1)

a)2-metylbuten alt. 2.metyl-but-1-en
b)2-klorlbutanol alt. 2-metylbutan-1-ol
c) 3,5-dimetylfenol
d)4-metylheksan-2-on
e) Etylmetylamin
f)1-brombut-2-en
Husk å få med at det er AN endelser.
2)
a) A, C , F
B) F, Du har riktig tegning. A har ikke Cis/trans isomeri fordi Uansett hvordan du vrir på molekylet vil du alltid se det samme.
c) B C-atomet i CH er kiral, Samme gjelder i D. De er koblet til 4 forskjellige funksjonelle grupper
d) E. pga amin gruppen Nitrogen har et ledig elektronpar i p-orbitalen. (Både C og B vil også ha syrebase egenskaper, men jeg er usikker på om man lærer dette på VGS)

Bra =)

Hei Kjemikern!

Jeg lurer på en ting, hvorfor vil B ha syre og base kunnskaper, og vil det i såfall gi sur eller basisk løsning?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

lysbringer skrev:
Kjemikern skrev:
Gjestforendag skrev:Hei, jeg har kjemiprøve om 3 dager, og lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen oppgaven. Jeg har prøvd å løse dem, men jeg har ikke fasit, så jeg vet ikke om det er riktig! Håper det er noen gode kjemikere her inne :D

Dette er det jeg kom fram til:

a) 2-Metylbut-1-en
b) 2-klorBut-1-ol
c) 3,5-dimetylfenol
d) Vet ikke
e) Etylmetylamin
f) 1-brombut-2-yn

Bilde

Videre skjønner jeg virkelig ikke denne oppgave, hadde vært snilt om noen kunne ha hjulpet meg!

Bilde
Hei.

1)

a)2-metylbuten alt. 2.metyl-but-1-en
b)2-klorlbutanol alt. 2-metylbutan-1-ol
c) 3,5-dimetylfenol
d)4-metylheksan-2-on
e) Etylmetylamin
f)1-brombut-2-en
Husk å få med at det er AN endelser.
2)
a) A, C , F
B) F, Du har riktig tegning. A har ikke Cis/trans isomeri fordi Uansett hvordan du vrir på molekylet vil du alltid se det samme.
c) B C-atomet i CH er kiral, Samme gjelder i D. De er koblet til 4 forskjellige funksjonelle grupper
d) E. pga amin gruppen Nitrogen har et ledig elektronpar i p-orbitalen. (Både C og B vil også ha syrebase egenskaper, men jeg er usikker på om man lærer dette på VGS)

Bra =)

Hei Kjemikern!

Jeg lurer på en ting, hvorfor vil B ha syre og base kunnskaper, og vil det i såfall gi sur eller basisk løsning?


Pga. induktive effekter ($\delta -$) i molekylet vil H-protonet bli surgjort(Gjennom $\sigma$ - bindingen). H-atomet protonerer ved riktige katalysatorer, og gjør at vi ender opp med en metoksygruppe. Selv om den oppfører seg som en syre(protonere) har den en pKa verdi på rundt 30+

Fenolringen er mer resonansstabilisert så den vil være enda surere, pKa. rundt 16.
Desto flere resonansstabliserende- og induktive effekter(da må sidekjedene være reaktive), desto surere blir alkoholet.
Svar