Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Du bruker natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage en buffer.
Hvilke ioner vil du finne i bufferen?
Jeg ser helt klart at det blir og Na^+,HCO3–, CO32– og H3O+. Blir det også OH–? Hvordan blir de dannet i så fal?
Men hvordan ser reaksjonen som OH^- inngår i ut?

_____________________________________________________

Jeg skal bruke disse stoffene til å lage en buffer med pH=10,6. Det skal være en 0,50 L buffer - og jeg skal bruke 0,25 mol/L CO3^2-.
Da finner jeg stoffmengden av CO3^2- ved å gange konsentrasjonen med 0,50L (liiitt usikker akkurat her).
Det blir da lik stoffmengden av NaOH. Altså 0,125 mol, og massen av NaOH som jeg må sette til bufferen er da 5 g.
For å finne stoffmengden av syre, så bruker jeg bufferlikningen. Volumet jeg deler på har egentlig ingenting å si her ettersom det er likt for syre og base (så det droppet jeg). Jeg fikk da at stoffmengden av syre av syre er 6,26*10^-5 mol. Det er den stoffmengden som reagerer, og så må jeg plusse på stoffmengden av base for å finne ut hvor mye syre som må tilsettes.
Syre som må tilsettes er 15,8g.
Jeg regner med at jeg da har tatt hensyn til at det skal blandes med 0,50L ettersom jeg ganget med 0,50 helt i begynnelsen der? Jeg er nemlig litt usikker på akkurat det. Når jeg skal forklare hvordan bufferen skal lages, skal jeg bare skrive hvor mye jeg veier inn av hvert av stoffene - og at jeg fortynner med vann til 0,50L? Håper det blir riktig.


Har en annen oppgave der jeg skal lage bufferen også. Der skal jeg lage 1L, men jeg har 500mL 4,0 mol/L NH3 som jeg skal bruke. Da må jeg gange 0,5L med 4,0mol for å fine stoffmengden av NH3. Deretter deler jeg på en liter for å finne den riktige stoffmengden i bufferen. Blir litt forvirret av at jeg i den ene oppgaven får riktig svar ved å gange med ønsket volum, mens jeg i den andre oppgaven får riktig svar ved å dele på ønsket volum...?

$OH^-$ ioene kommer fra vannets egenprotolyse $H_2O \rightleftharpoons H^+ + OH^-$


Bufferoppgaven har du regnet riktig. Bra. Sånn ville jeg ført det inn på eksamen: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 29&t=42082

Hva er ønsket pH i den andre oppgaven skriv ned oppgaven.
Sist redigert av Kjemikern den 31/05-2016 21:17, redigert 1 gang totalt.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Sliter veldig med oppgave h på avkryssingsdelen av eksamen høst 2014. Klarer dessverre ikke få lagt til bilde av oppgaven. Handler om å finne monomeren i en addisjonspolymer igjen. Skjønner meg aldri på de oppgavene... :| :oops:
Husk at addisjonspolymer dannes slik:
Skjermbilde 2016-05-31 kl. 21.05.21.png
Skjermbilde 2016-05-31 kl. 21.05.21.png (12.89 kiB) Vist 4925 ganger
Så nå må vi tenke andre veien: Altså er det C-C bindingene som danner nye bindinger Molekylet ser slik ut:
Skjermbilde 2016-05-31 kl. 21.08.46.png
Skjermbilde 2016-05-31 kl. 21.08.46.png (11.37 kiB) Vist 4925 ganger

Så nå lokaliser vi To C-C bindinger og gjør prosessen reversibel (Markert blå)
Skjermbilde 2016-05-31 kl. 21.09.59.png
Skjermbilde 2016-05-31 kl. 21.09.59.png (14.96 kiB) Vist 4925 ganger
Så liker jeg å fjerne det andre foreløpig.

Og analyser dette :
Skjermbilde 2016-05-31 kl. 21.12.56.png
Skjermbilde 2016-05-31 kl. 21.12.56.png (14.76 kiB) Vist 4925 ganger
Molekylet jeg har foran meg er But-2-en.

En annen metode er å ta utgangs punkt i svar alternativene dine også prøve å lage polymeren du har foran deg, men jeg synes metoden over er enklere og tidsparende. Husk at du har maks 3 min per del oppgave.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Hvordan regner jeg ut oksidasjonstall for stoffene som inngår i denne sambidingen? (NH4)2SO4

Både N sitt oksidasjonstall og S sitt oksidasjonstall vil jo ofte variere. Men jeg vet jo at NH4^+ (alltid?) er enverdig og at SO4^2- alltid har 2- som ladning. Oppgaven her er å finne oksidasjonstallet til S. Kan jeg da tenke at NH4 utgjør +2 (siden man trenger 2 av dem), at O utgjør -8 og at S derfor må være +6?

Ser helt riktig ut dette!

$NH_4^+$ er alltid positv lad, og det vet du fordi du er en flink kjemiker! Det samme gjelder $SO_4^{2-}$. Prøv å tenk syrer/baser $H_2SO_4$, $NH_4Cl$ $HNO_3$
stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Du bruker natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage en buffer.
Hvilke ioner vil du finne i bufferen?
Jeg ser helt klart at det blir og Na^+,HCO3–, CO32– og H3O+. Blir det også OH–? Hvordan blir de dannet i så fal?
Men hvordan ser reaksjonen som OH^- inngår i ut?

_____________________________________________________

Jeg skal bruke disse stoffene til å lage en buffer med pH=10,6. Det skal være en 0,50 L buffer - og jeg skal bruke 0,25 mol/L CO3^2-.
Da finner jeg stoffmengden av CO3^2- ved å gange konsentrasjonen med 0,50L (liiitt usikker akkurat her).
Det blir da lik stoffmengden av NaOH. Altså 0,125 mol, og massen av NaOH som jeg må sette til bufferen er da 5 g.
For å finne stoffmengden av syre, så bruker jeg bufferlikningen. Volumet jeg deler på har egentlig ingenting å si her ettersom det er likt for syre og base (så det droppet jeg). Jeg fikk da at stoffmengden av syre av syre er 6,26*10^-5 mol. Det er den stoffmengden som reagerer, og så må jeg plusse på stoffmengden av base for å finne ut hvor mye syre som må tilsettes.
Syre som må tilsettes er 15,8g.
Jeg regner med at jeg da har tatt hensyn til at det skal blandes med 0,50L ettersom jeg ganget med 0,50 helt i begynnelsen der? Jeg er nemlig litt usikker på akkurat det. Når jeg skal forklare hvordan bufferen skal lages, skal jeg bare skrive hvor mye jeg veier inn av hvert av stoffene - og at jeg fortynner med vann til 0,50L? Håper det blir riktig.


Har en annen oppgave der jeg skal lage bufferen også. Der skal jeg lage 1L, men jeg har 500mL 4,0 mol/L NH3 som jeg skal bruke. Da må jeg gange 0,5L med 4,0mol for å fine stoffmengden av NH3. Deretter deler jeg på en liter for å finne den riktige stoffmengden i bufferen. Blir litt forvirret av at jeg i den ene oppgaven får riktig svar ved å gange med ønsket volum, mens jeg i den andre oppgaven får riktig svar ved å dele på ønsket volum...?

$OH^-$ ioene kommer fra vannets egenprotolyse $H_2O \rightleftharpoons H^+ + OH^-$


Bufferoppgaven har du regnet riktig. Bra. Sånn ville jeg ført det inn på eksamen: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 29&t=42082

Hva er ønsket pH i den andre oppgaven skriv ned oppgaven.

Ok! Den andre oppgaven var fra et eksempel i boken der pH skal være 9,5 og vi skal lage 1 L buffer. Synes bare det er litt rart at det funker å dele på det volumet vi ønsker å lage bufferen av her, når det funket for meg å gange i den oppgaven jeg holdt på med. Redd for å bomme angående dette på eksamen ettersom jeg føler reglene her er litt uklare..
stimorolextra

En ting jeg lurte på med oppskriften din;

1. Vi veier opp 5.00 g NaOH, og tilsetter det i en 500 mL måle kolbe.
2. Tilsetter ca. 300 mL vann slik at det blir løst opp.
3. Tilsetter 15.8g NaHCO − 3
NaHCO3−
og fyller opp til halsen på kolben
4. Vender opp og ned til alt blir løst opp, du har nå laget en buffer med pH 10.6, hvor den basiske komponenten er 0.25 mol/L.

På punkt 2. så skriver du jo at vi tilsetter 300 mL vann. Men hvorfor tilsetter du ikke bare 500 mL med en gang? Regner med du fyller på de resterende 200 mL i punkt 3. Hva er fordelen med det? :)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:

Ok! Den andre oppgaven var fra et eksempel i boken der pH skal være 9,5 og vi skal lage 1 L buffer. Synes bare det er litt rart at det funker å dele på det volumet vi ønsker å lage bufferen av her, når det funket for meg å gange i den oppgaven jeg holdt på med. Redd for å bomme angående dette på eksamen ettersom jeg føler reglene her er litt uklare..

Vi skal lage en $NH_4^+/NH_3$ buffer. pKa er 9.3 og du ønsker 9.5 Altså må $n_{NH_3}>n_{NH_4^+}$.

Jeg skjønner ikke hvorfor du deler på volumet av bufferen i det hele tatt. Gå alltid veien om mol så slippe du å tenke på konsentrasjons problemer.

500 mL 4 mol/L $NH_3$ tilsvarer 2 mol. Ta nå utgangspunkt i dette. Se hvordan jeg løste den andre oppgaven.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:En ting jeg lurte på med oppskriften din;

1. Vi veier opp 5.00 g NaOH, og tilsetter det i en 500 mL måle kolbe.
2. Tilsetter ca. 300 mL vann slik at det blir løst opp.
3. Tilsetter 15.8g NaHCO − 3
NaHCO3−
og fyller opp til halsen på kolben
4. Vender opp og ned til alt blir løst opp, du har nå laget en buffer med pH 10.6, hvor den basiske komponenten er 0.25 mol/L.

På punkt 2. så skriver du jo at vi tilsetter 300 mL vann. Men hvorfor tilsetter du ikke bare 500 mL med en gang? Regner med du fyller på de resterende 200 mL i punkt 3. Hva er fordelen med det? :)
Hvis du fyller opp te koppen din heeelt opp, også tilsetter sukker, hva skjer?
Stimorolextra

Jeg lurte på enda en ting. Stoffer som slutter på -at.... betyr det at de har oksygen i seg? Estere slutter vel også på -at? Men der er ikke alle stoffer som slutter på -at som er estere?
stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:

Ok! Den andre oppgaven var fra et eksempel i boken der pH skal være 9,5 og vi skal lage 1 L buffer. Synes bare det er litt rart at det funker å dele på det volumet vi ønsker å lage bufferen av her, når det funket for meg å gange i den oppgaven jeg holdt på med. Redd for å bomme angående dette på eksamen ettersom jeg føler reglene her er litt uklare..

Vi skal lage en $NH_4^+/NH_3$ buffer. pKa er 9.3 og du ønsker 9.5 Altså må $n_{NH_3}>n_{NH_4^+}$.

Jeg skjønner ikke hvorfor du deler på volumet av bufferen i det hele tatt. Gå alltid veien om mol så slippe du å tenke på konsentrasjons problemer.

500 mL 4 mol/L $NH_3$ tilsvarer 2 mol. Ta nå utgangspunkt i dette. Se hvordan jeg løste den andre oppgaven.
Men hva om det står: Vi har 0,200 L 3 mol/L svak syre som vi ønsker å bruke for å lage en buffer som skal være 0,5 L (helt hypotetiske tall!!!). Hva gjør jeg da? Jeg vil tro at jeg finner stoffmengden av den svakre syren ved å ta 0,200 L * 3 mol/L. Men om det ikke hadde stått noe om den 0,200 L så hadde jeg jo bare tatt 3 mol/L * 0,5 L for å finne stoffmengden. :| Føler det er noe som ikke stemmer
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:

Ok! Den andre oppgaven var fra et eksempel i boken der pH skal være 9,5 og vi skal lage 1 L buffer. Synes bare det er litt rart at det funker å dele på det volumet vi ønsker å lage bufferen av her, når det funket for meg å gange i den oppgaven jeg holdt på med. Redd for å bomme angående dette på eksamen ettersom jeg føler reglene her er litt uklare..

Vi skal lage en $NH_4^+/NH_3$ buffer. pKa er 9.3 og du ønsker 9.5 Altså må $n_{NH_3}>n_{NH_4^+}$.

Jeg skjønner ikke hvorfor du deler på volumet av bufferen i det hele tatt. Gå alltid veien om mol så slippe du å tenke på konsentrasjons problemer.

500 mL 4 mol/L $NH_3$ tilsvarer 2 mol. Ta nå utgangspunkt i dette. Se hvordan jeg løste den andre oppgaven.
Men hva om det står: Vi har 0,200 L 3 mol/L svak syre som vi ønsker å bruke for å lage en buffer som skal være 0,5 L (helt hypotetiske tall!!!). Hva gjør jeg da? Jeg vil tro at jeg finner stoffmengden av den svakre syren ved å ta 0,200 L * 3 mol/L. Men om det ikke hadde stått noe om den 0,200 L så hadde jeg jo bare tatt 3 mol/L * 0,5 L for å finne stoffmengden. :| Føler det er noe som ikke stemmer

Jeg tror du blander mellom stoff mengde og konsentrasjon.

Anta at jeg har 1L 1 mol/HCl. I stoffmengde er dette 1 mol. Jeg velger å tilsette 1L til slik at totalvolumet blir 2L
Stoffmengden er fortsatt 1 mol, men konsentrasjonen er nå 0.5 mol/L

Hvis du holder deg til mol så slipper du å tenke på sånt.

Hvis det ikke står noe tall, tar du utgangspunktet i at den syriske kompontenten er 3 mol/L
stimorolextra

Er det slik at oksider alltid er enten sure eller basiske? Har jo lært at sure oksider er sambinding mellom O og ikke-metall, mens basiske oksider er sambinding mellom O og metall. Er det slik alltid?

____________________________________________________________________________

OG noe annet jeg lurer på... Reaksjonstyper i organisk kjemi! Jeg lurer på HVA man må sette til for å få de ulike reaksjonene til å gå? Jeg vet jo at substitusjonsreaksjoner trenger UV-lys for å gå. Men må man også sette til en sterk syre?
Jeg vil tro at addisjonsreaksjoner går helt av seg selv. Hvordan er det med eliminasjonsreaksjoner da? Trenger de en sterk syre for å gå? Jeg vet at kondensasjonsreaksjoner trenger svovelsyre mens hydrolyse trenger saltsyre.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Er det slik at oksider alltid er enten sure eller basiske? Har jo lært at sure oksider er sambinding mellom O og ikke-metall, mens basiske oksider er sambinding mellom O og metall. Er det slik alltid?

____________________________________________________________________________

OG noe annet jeg lurer på... Reaksjonstyper i organisk kjemi! Jeg lurer på HVA man må sette til for å få de ulike reaksjonene til å gå? Jeg vet jo at substitusjonsreaksjoner trenger UV-lys for å gå. Men må man også sette til en sterk syre?
Jeg vil tro at addisjonsreaksjoner går helt av seg selv. Hvordan er det med eliminasjonsreaksjoner da? Trenger de en sterk syre for å gå? Jeg vet at kondensasjonsreaksjoner trenger svovelsyre mens hydrolyse trenger saltsyre.
Ja.


Det er slik at de fleste reaksjoner i organisk kjemi krever forskjellige katalysator for å få reaksjonen til gå. Dette lærer man ikke på VGS og trenger derfor ikke å oppgi hva slags kat. man må bruke(Finnes mange forskjellige til forskjellige reaksjoner). Eliminasjonreaksjoner trenger som regel en syre for å deprotonere OH- molekylet. Selv sub. reaksjoner trenger en katalysator for å begynne. Som sagt er det mye å huske på og derfor ikke pensum i VGS. Skal du studere farmasi/kjemi o.l. lærer du dette med engang når dere har organisk kjemi =)

Ellers er du klar for imorgen?
Stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Er det slik at oksider alltid er enten sure eller basiske? Har jo lært at sure oksider er sambinding mellom O og ikke-metall, mens basiske oksider er sambinding mellom O og metall. Er det slik alltid?

____________________________________________________________________________

OG noe annet jeg lurer på... Reaksjonstyper i organisk kjemi! Jeg lurer på HVA man må sette til for å få de ulike reaksjonene til å gå? Jeg vet jo at substitusjonsreaksjoner trenger UV-lys for å gå. Men må man også sette til en sterk syre?
Jeg vil tro at addisjonsreaksjoner går helt av seg selv. Hvordan er det med eliminasjonsreaksjoner da? Trenger de en sterk syre for å gå? Jeg vet at kondensasjonsreaksjoner trenger svovelsyre mens hydrolyse trenger saltsyre.
Ja.


Det er slik at de fleste reaksjoner i organisk kjemi krever forskjellige katalysator for å få reaksjonen til gå. Dette lærer man ikke på VGS og trenger derfor ikke å oppgi hva slags kat. man må bruke(Finnes mange forskjellige til forskjellige reaksjoner). Eliminasjonreaksjoner trenger som regel en syre for å deprotonere OH- molekylet. Selv sub. reaksjoner trenger en katalysator for å begynne. Som sagt er det mye å huske på og derfor ikke pensum i VGS. Skal du studere farmasi/kjemi o.l. lærer du dette med engang når dere har organisk kjemi =)

Ellers er du klar for imorgen?
Neeei, er ikke klar i det hele tatt! Føler at jeg ikke kan noe som helst :o :o :o :?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Er det slik at oksider alltid er enten sure eller basiske? Har jo lært at sure oksider er sambinding mellom O og ikke-metall, mens basiske oksider er sambinding mellom O og metall. Er det slik alltid?

____________________________________________________________________________

OG noe annet jeg lurer på... Reaksjonstyper i organisk kjemi! Jeg lurer på HVA man må sette til for å få de ulike reaksjonene til å gå? Jeg vet jo at substitusjonsreaksjoner trenger UV-lys for å gå. Men må man også sette til en sterk syre?
Jeg vil tro at addisjonsreaksjoner går helt av seg selv. Hvordan er det med eliminasjonsreaksjoner da? Trenger de en sterk syre for å gå? Jeg vet at kondensasjonsreaksjoner trenger svovelsyre mens hydrolyse trenger saltsyre.
Ja.


Det er slik at de fleste reaksjoner i organisk kjemi krever forskjellige katalysator for å få reaksjonen til gå. Dette lærer man ikke på VGS og trenger derfor ikke å oppgi hva slags kat. man må bruke(Finnes mange forskjellige til forskjellige reaksjoner). Eliminasjonreaksjoner trenger som regel en syre for å deprotonere OH- molekylet. Selv sub. reaksjoner trenger en katalysator for å begynne. Som sagt er det mye å huske på og derfor ikke pensum i VGS. Skal du studere farmasi/kjemi o.l. lærer du dette med engang når dere har organisk kjemi =)

Ellers er du klar for imorgen?
Neeei, er ikke klar i det hele tatt! Føler at jeg ikke kan noe som helst :o :o :o :?
Spør om noe annet som er uklart. Er det ting du ikke har forstått, så si gjerne ifra så skal jeg prøve igjen.
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Vedlegg fra eksamen

Mulig svar på avkrysning:

a) A
b) A
c) B
d) D
e) C
f) D
g) A
h) B
i) A
j) D
k) B
l) D
m) B
n) D
o) B
p) C
q) C
r) A
s) C
t) C

Fint hvis noen har innspill ved evt. feil svar.
Vedlegg
Kjemi 2.pdf
(1.73 MiB) Lastet ned 218 ganger
Svar