Fortegnslinje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Hei.

Har noen spørsmål angående fortegnslinjer.

-x blir det bare negativt?

Hva blir [tex]e^{1-x}[/tex]?

Hva blir [tex]e^{x}[/tex]?

På forhånd takk :-)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

-x er positiv når $x<0$ og negativ når $x>0$.

Et positivt tall er alltid positivt uansett eksponent. Så $e$ opphøyd i hva som helst er alltid positivt.
Bilde
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Katzia skrev:Hei.

Har noen spørsmål angående fortegnslinjer.

-x blir det bare negativt?

Hva blir [tex]e^{1-x}[/tex]?

Hva blir [tex]e^{x}[/tex]?

På forhånd takk :-)


1) Nei der kommer ann på. Strengt tatt står det [tex]-\left ( x \right )[/tex] og da ser du at de negative tallene gir positiv fortegnlinje, mens de positve tallene gir en stiplet fortegnslinje.
2) [tex]e^x[/tex] er strengt tatt voksene (alltid positiv) - kan ikke være 0 eller negativ.
3) [tex]e^{1-x}[/tex] positivt - e opphøyd i et tall -> positivt

EDIT;
Alex kom meg i forkjøpet igjen :)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Drezky skrev:
Katzia skrev:Hei.

Har noen spørsmål angående fortegnslinjer.

-x blir det bare negativt?

Hva blir [tex]e^{1-x}[/tex]?

Hva blir [tex]e^{x}[/tex]?

På forhånd takk :-)


1) Nei der kommer ann på. Strengt tatt står det [tex]-\left ( x \right )[/tex] og da ser du at de negative tallene gir positiv fortegnlinje, mens de positve tallene gir en stiplet fortegnslinje.
2) [tex]e^x[/tex] er strengt tatt voksene (alltid positiv) - kan ikke være 0 eller negativ.
3) [tex]e^{1-x}[/tex] positivt - e opphøyd i et tall -> positivt

EDIT;
Alex kom meg i forkjøpet igjen :)
Takk til begge!

Vil de to siste jeg spurte om ha noe nullpunkt, altså tall på x-linja, eller er linjene bare "hele"? :)

Helt supert at det er så mange folk som vil hjelpe her. Dessverre er det ikke alle mattelærere som er like flinke til å forklare, og har ikke alltid nok tid når de har en klasse på 30...
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Katzia skrev:
Drezky skrev:
Katzia skrev:Hei.

Har noen spørsmål angående fortegnslinjer.

-x blir det bare negativt?

Hva blir [tex]e^{1-x}[/tex]?

Hva blir [tex]e^{x}[/tex]?

På forhånd takk :-)


1) Nei der kommer ann på. Strengt tatt står det [tex]-\left ( x \right )[/tex] og da ser du at de negative tallene gir positiv fortegnlinje, mens de positve tallene gir en stiplet fortegnslinje.
2) [tex]e^x[/tex] er strengt tatt voksene (alltid positiv) - kan ikke være 0 eller negativ.
3) [tex]e^{1-x}[/tex] positivt - e opphøyd i et tall -> positivt

EDIT;
Alex kom meg i forkjøpet igjen :)
Takk til begge!

Vil de to siste jeg spurte om ha noe nullpunkt, altså tall på x-linja, eller er linjene bare "hele"? :)

Helt supert at det er så mange folk som vil hjelpe her. Dessverre er det ikke alle mattelærere som er like flinke til å forklare, og har ikke alltid nok tid når de har en klasse på 30...
Nope, ingen vil ha et nullpunkt ergo linjene er "hele"
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Tusen takk! :D
Svar