Konjugatsetningen + kvadratrot

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Swm

Hei!

Lurer på om noen vet hvordan jeg løser opp "√5" i dette stykket:

(√5+3)(√5-3) ?

Vet at man må bruke konjugatsetningen, men (uten kalkulator) vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem på kvadratroten. Er det mulig å stryke den?
SWM
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/08-2015 18:03

(trådstarter)

Skal være en kvadratrot over "5" inni begge parantesene, men klarte ikke skrive det så ble et annet tegn istedet, ser jeg nå. Og ser også at man ikke kan stryke det heller hehe. I fasiten står det forresten at svaret er 4. Og usikker på om det er 2. eller 3. kvadratsetning?
Sist redigert av SWM den 27/08-2015 18:12, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Hva er konjugatsetningen?

Hva er $\sqrt{7}^2$ f.eks?
SWM
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/08-2015 18:03

Gjest skrev:Hva er konjugatsetningen?

Hva er $\sqrt{7}^2$ f.eks?
Konjugatsetningen er tredje kvadratsetning. $\sqrt{7}^2$ er 7, men blir det $\sqrt{5}^2$ når det står inne i parantesen slik som her?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

(a+b)(a-b) = a^2 - b^2

Btw, er ikke svaret -4?
Gjest

SWM skrev:
Gjest skrev:Hva er konjugatsetningen?

Hva er $\sqrt{7}^2$ f.eks?
Konjugatsetningen er tredje kvadratsetning. $\sqrt{7}^2$ er 7, men blir det $\sqrt{5}^2$ når det står inne i parantesen slik som her?
konjugatsetningen er konjugatsetningen. tredje kvadratsetning "finnes ikke". Uansett trenger du ikke bruke den, du kan bare gange opp parentesene som vanlig.
[tex](\sqrt{5}+3)(\sqrt{5}-3) = \sqrt{5} \cdot \sqrt{5} - 3\sqrt{5} + 3\sqrt{5} + 3\cdot (-3) = 5-9 = -4[/tex]
SWM
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 27/08-2015 18:03

Fysikkmann97 skrev:(a+b)(a-b) = a^2 - b^2

Btw, er ikke svaret -4?
Jo, var visst det. (så feil i fasiten heeh) Men blir a i dette tilfellet 5? (når man løser ut av parantesen/løser opp kvadratroten)
Gjest

SWM skrev:
Fysikkmann97 skrev:(a+b)(a-b) = a^2 - b^2

Btw, er ikke svaret -4?
Jo, var visst det. (så feil i fasiten heeh) Men blir a i dette tilfellet 5? (når man løser ut av parantesen/løser opp kvadratroten)
ja
Gjest

SWM skrev:
blir a i dette tilfellet 5?
a blir ikke 5, men når du løser opp parentesene får du [tex]a^2=\sqrt{5}^2=5[/tex]
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

du har også at kvadratroten av ett tall kan skrives som a^(1/2). Av regelen a^p * a^q = a^(p*q) kan du nå gjøre dette matematisk

[tex](\sqrt{5}+3)(\sqrt{5}-3) = (\sqrt{5})^{2} + (-3*3) = (5^{\frac{1}{2}})^{2} - 9 = 5^{\frac{1}{2}*2} - 9 = 5^{1} - 9 = -4[/tex]
Gjest

Fysikkmann97 skrev:du har også at kvadratroten av ett tall kan skrives som a^(1/2). Av regelen a^p * a^q = a^(p*q) kan du nå gjøre dette matematisk

[tex](\sqrt{5}+3)(\sqrt{5}-3) = (\sqrt{5})^{2} + (-3*3) = (5^{\frac{1}{2}})^{2} - 9 = 5^{\frac{1}{2}*2} - 9 = 5^{1} - 9 = -4[/tex]
Ja i tilfelle du ikke synes multiplikasjon var matematisk eller bare ønsket å være vrien.
Og dessuten er regelen [tex]a^p \cdot a^q = a^{(p+q)}[/tex]
Gjest

Gjest skrev: Og dessuten er regelen [tex]a^p \cdot a^q = a^{(p+q)}[/tex]
Ja, regelen Fysikkmann egentlig brukte for å regne ut "potens av potens" er [tex](a^p)^q=a^{p\cdot q}[/tex].

Så er det din regel for multiplikasjon av potenser med samme grunntall, og regelen for divisjon av potenser med samme grunntall, som er [tex]\frac{a^p}{a^q}=a^{p-q}[/tex]. De tre reglene er grunnleggende for potensregning. Så er det noen andre regler for operasjoner på potenser med samme eksponent men ulikt grunntall, men det tar vi en annen gang.

Det Fysikkmann97 gjorde var å vise formelt at [tex]\sqrt{a}^2=a[/tex]. Man kan også gå direkte ut fra definisjonen som sier at "kvadratrota av a er det tallet man må multiplisere med seg selv (altså opphøye i andre) for å få a"- Det er ikke selvsagt at rot ganger rot blir et tall, det er viktig å kunne forklare/bevise reglene man bruker, spesielt hvis man tar 1T og høyere kurs på VGS.
Svar