Privatist, 1T og R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Loam1

Hei!
Jeg går siste året på videregående skole studiespesialisering. Og jeg har som plan å ta opp fagene 1T og R1 som privatist. Jeg har hatt 1T på førsteåret og R1 på andreåret. Jeg har middels måloppnåelse i disse fagene og ønsker og forbedre meg til høy måloppnåelse.
Er det noen her som har gjort noe av det samme og har noen råd? er dette noe som er oppnåelig med tanke på at det er 2 fag samtidig jeg tar som privatist?

Takk på forhånd!
gjest1234

Hei,
Tror det å ta disse fagene som privatist vil gå greit, ettersom du har hatt begge før. Og ettersom tidligere eksamener ligger ute på nett fra før av er nok matematikk et av de letteste fagene som privatist ettersom det er "lett" å vite nogenlunde hva eksamenen vil bestå av.

Vil råde deg til å heller ta opp 1P istedetfor 1T (da kan du bytte 1T karakteren med 1P), da det er det samme hvem av de to matematikk-fagene du har på vitnemålet. Og siden 1P er lettere enn 1T vil det være mer overkommelig å ta to privatisteksamener samtidig, såfremt disse eksamene ikke kolliderer med hverandre.
Gjest

Jeg må fraråde deg å velge 1P over 1T. Du har hatt 1T i et helt år og 1T er ikke sååå mye lettere enn 1P at det er vært å bytte. Hvis du bytter er det noen nye ting du må lære deg og andre ting du ikke har bruk for fra 1T, men det viktigste er at du vet hvordan 1T skal gjøres og slipper å lære nye teknikker.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er også for deg, dobbelt så dyrt å gå opp i 1T som privatist, kontra 1P som privatist.
Svar