Løse likningssystem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Larisco
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 04/01-2014 23:34

Hei. Jeg sliter litt med å løse dette likningssystemet, håper noen kan hjelpe meg!

L1: 7x-5y=3
L2: x+5y=1

På forhånd, takk :D
Gjest

Larisco skrev:Hei. Jeg sliter litt med å løse dette likningssystemet, håper noen kan hjelpe meg!

L1: 7x-5y=3
L2: x+5y=1

På forhånd, takk :D
Neste gang du spør om hjelp hadde det vært fint om du sa hva det var du ikke fikk til. Det hadde også vært fint om du postet innlegget i riktig kategori som jeg antar er "ungdomsskolen" eller "videregående". Uansett, her velger jeg å bruke addisjonsmetoden fordi begge ligningene har y ledd som automatisk faller bort (like store med motsatt fortegn).
[tex]I: 7x-5y=3[/tex]
[tex]II: x+5y=1 \quad \mid I+II[/tex]

[tex]7x+x+\cancel{5y}-\cancel{5y}=3+1[/tex]
[tex]8x=4[/tex] som gir [tex]\underline{\underline{x=\frac{1}{2}}}[/tex]
Så må du sette inn x i en av ligningene for å finne y. Jeg velger å sette x inn i ligning [tex]II[/tex].
[tex]II: \frac{1}{2} + 5y = 1[/tex]
[tex]II: 5y = 1-\frac{1}{2}[/tex]
[tex]II: 5y=\frac{1}{2}[/tex] som gir [tex]\underline{\underline{y=\frac{1}{10}}}[/tex]
Nå er det ofte greit å dobbeltsjekke svaret sitt, og det kan du gjøre ved å sette inn x og y i en av eller begge ligningene.
[tex]I: 7\left(\frac{1}{2}\right) - 5\left(\frac{1}{10}\right) = 3[/tex]
[tex]I:\frac{7}{2} - \frac{1}{2} = 3[/tex]
[tex]I:\frac{6}{2} = 3[/tex]
[tex]I:3=3[/tex]
Stemmer.
[tex]II: \frac{1}{2} + 5\left(\frac{1}{10}\right) = 1[/tex]
[tex]II:\frac{1}{2} + \frac{1}{2} = 1[/tex]
[tex]II:1=1[/tex]
Stemmer.
Larisco
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 04/01-2014 23:34

Gjest skrev:
Larisco skrev:Hei. Jeg sliter litt med å løse dette likningssystemet, håper noen kan hjelpe meg!

L1: 7x-5y=3
L2: x+5y=1

På forhånd, takk :D
Neste gang du spør om hjelp hadde det vært fint om du sa hva det var du ikke fikk til. Det hadde også vært fint om du postet innlegget i riktig kategori som jeg antar er "ungdomsskolen" eller "videregående". Uansett, her velger jeg å bruke addisjonsmetoden fordi begge ligningene har y ledd som automatisk faller bort (like store med motsatt fortegn).
[tex]I: 7x-5y=3[/tex]
[tex]II: x+5y=1 \quad \mid I+II[/tex]

[tex]7x+x+\cancel{5y}-\cancel{5y}=3+1[/tex]
[tex]8x=4[/tex] som gir [tex]\underline{\underline{x=\frac{1}{2}}}[/tex]
Så må du sette inn x i en av ligningene for å finne y. Jeg velger å sette x inn i ligning [tex]II[/tex].
[tex]II: \frac{1}{2} + 5y = 1[/tex]
[tex]II: 5y = 1-\frac{1}{2}[/tex]
[tex]II: 5y=\frac{1}{2}[/tex] som gir [tex]\underline{\underline{y=\frac{1}{10}}}[/tex]
Nå er det ofte greit å dobbeltsjekke svaret sitt, og det kan du gjøre ved å sette inn x og y i en av eller begge ligningene.
[tex]I: 7\left(\frac{1}{2}\right) - 5\left(\frac{1}{10}\right) = 3[/tex]
[tex]I:\frac{7}{2} - \frac{1}{2} = 3[/tex]
[tex]I:\frac{6}{2} = 3[/tex]
[tex]I:3=3[/tex]
Stemmer.
[tex]II: \frac{1}{2} + 5\left(\frac{1}{10}\right) = 1[/tex]
[tex]II:\frac{1}{2} + \frac{1}{2} = 1[/tex]
[tex]II:1=1[/tex]
Stemmer.
Tusen takk for hjelp, det var fremgangsmåten jeg var ute etter. Skal være tydligere på dette neste gang. Jeg tar MAT1001 på UiO så jeg tenkte vel ikke over at det kanskje er pensum tidligere i skolen, og heller burde ha vært postet et annet sted.
Gjest

Nei for all del hvis det er universitetsnivå så my bad. Jeg bare trodde det ikke var det sry
Svar