Derivasjon av absoluttverdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei!
Vet dere om noen nettsider eller videoer hvor det blir gjennomgått derivasjon og evt. integrasjon av absoluttverdifunksjoner?
Da tenker jeg på typen av [tex]\left | x^2-4 \right |,\left | x-7 \right |[/tex] osv.

Jeg går på NTNU atm. og vi bruker Calculus 1 av Pearson, og jeg må innrømme at det er lenge siden jeg har sett en så dårlig lærebok som denne pga. den er rotete og mangler gjennomgang av flere ting enda den har oppgaver som f. eks er knyttet til derivasjon av abs. funksjoner. :(
Gjest

ThomasSkas skrev:Hei!
Vet dere om noen nettsider eller videoer hvor det blir gjennomgått derivasjon og evt. integrasjon av absoluttverdifunksjoner?
Da tenker jeg på typen av [tex]\left | x^2-4 \right |,\left | x-7 \right |[/tex] osv.

Jeg går på NTNU atm. og vi bruker Calculus 1 av Pearson, og jeg må innrømme at det er lenge siden jeg har sett en så dårlig lærebok som denne pga. den er rotete og mangler gjennomgang av flere ting enda den har oppgaver som f. eks er knyttet til derivasjon av abs. funksjoner. :(
Supert tips fra meg til deg: skriv de på denne formen istedenfor [tex]\sqrt{(x^2-4)^2}[/tex]. Denne var vel ikke så vanskelig å derivere? Ok så er den litt ekkel å integrere, men jeg kan ikke komme på noe annet enn å brette opp ermene og bare kjøre på som beste løsning.

I Calculus 1 tror jeg de forutsetter at alle har lært litt om absolutt verdi funksjoner, men åpenbart så er det litt forskjellig praksis på ulike videregående skoler ettersom det virker som mange sliter med dette.

Her er noe om absoluttverdi og derivasjon
http://udl.no/matematikk-blandet/usorte ... n-av-x-633
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Gjest skrev:
ThomasSkas skrev:Hei!
Vet dere om noen nettsider eller videoer hvor det blir gjennomgått derivasjon og evt. integrasjon av absoluttverdifunksjoner?
Da tenker jeg på typen av [tex]\left | x^2-4 \right |,\left | x-7 \right |[/tex] osv.

Jeg går på NTNU atm. og vi bruker Calculus 1 av Pearson, og jeg må innrømme at det er lenge siden jeg har sett en så dårlig lærebok som denne pga. den er rotete og mangler gjennomgang av flere ting enda den har oppgaver som f. eks er knyttet til derivasjon av abs. funksjoner. :(
Supert tips fra meg til deg: skriv de på denne formen istedenfor [tex]\sqrt{(x^2-4)^2}[/tex]. Denne var vel ikke så vanskelig å derivere? Ok så er den litt ekkel å integrere, men jeg kan ikke komme på noe annet enn å brette opp ermene og bare kjøre på som beste løsning.

I Calculus 1 tror jeg de forutsetter at alle har lært litt om absolutt verdi funksjoner, men åpenbart så er det litt forskjellig praksis på ulike videregående skoler ettersom det virker som mange sliter med dette.

Her er noe om absoluttverdi og derivasjon
http://udl.no/matematikk-blandet/usorte ... n-av-x-633
Takk, jo da, absoluttverdi er noe vi har jobbet en del med på vgs, spesielt i R1, men det var av typen abs(x), og ingen andre enn bare den x-en.
Vi ble aldri fortalt sgn x og at abs(x) = roten av x^2. :D
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Se side 104 i lærerbaken din. Der ser du at gitt [tex]f(x)= \left | x \right |[/tex], er [tex]f'(x)= \frac{x}{ \left | x \right | }[/tex].

I det første eksempelet ditt har du da [tex]\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x} \left | x^2-2 \right |= \frac{2x \cdot (x^2-2)}{ \left | x^2-2 \right |}[/tex]. Kan sikkert være fristende å stryke parentesen i telleren med absoluttverdien i nevneren, men dette er altså ikke lov.
Svar