x-matte??

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hei, jeg har blitt kjent med mine inntak til videregående skoler for andre året. Jeg kom inn på første valget mitt, og følgeglig andre og tredje valget mitt. Jeg vurderer tredjevalget mitt, da den skolen har x-matte som et tilgjengelig fag, og det har ikke skolen som er mitt førstevalg. Jeg liker matematikk, og kan tenke meg at x-matte kan bli en utfordring. Men samtidig er det noe som sier til meg at den skolen er veldig dårlig - snittet (inntak )ligger vell på rundt 3.0-3-1 , og av den grunn vil kunnskapen jeg skaffer meg der være til dels mindre enn det jeg ville ha gjort ved skolen på førstevalget. Snittet på skole nummer 1 er betydelig høyere. Jeg vet at snitt og kunnskap ikke nødvendigvis har en direkte korrelasjon, men kan avhenge av for eksempel lokaliseringsfaktorer osv. Selv om læreplanen er gjeldene for alle skoler, har vell dem forskjellige måter å organisere pensumet på?

Hva burde jeg velge?

Står mellom.
Fysikk 1, Kjemi 1, R-1& X-matte
Fysikk 1, Kjemi 1, R-1 & Biologi 1

(muligens skrevet i feil forum)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Har det kommet inn et nytt system på Vgs inntak?
Det har vel alltid vært slik at hvis du får tilbud om studieplass på det første ønske ditt, så bortfaller de andre som ligger under den.

Når det gjelder x-matematikk, så ville jeg egentlig bare gått for det første ønsket ditt, og heller droppe x-matte.¨
Du kommer veldig langt med R1 og R2, men dersom du allikevel vil ha x-matte, så kan du jo tross alt lese en del på egenhånd og ta en eksamen i det. Men ellers, hvis du virkelig vil gå for x-matte, så er det bare å kjøre på og velge det alternativet som er best for deg.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Da jeg søkte skole var en av grunnene til at jeg ville gå der at de hadde tilbud om x-matte. Av laber interesse på mitt årstrinn valgte de å ikke sette opp faget akkurat det året jeg kunne ta det, så jaja.

Noen skoler har forresten noe de kaller matematikk x som ikke er det klassiske pensumet, og det tilbys gjerne i første klasse. F.eks gjør trondheim katedralskole det slik.

Hvilke skoler er det snakk om?

Forresten er det lurt å tenke på hvilken skole det eksisterer arbeidskultur.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fibonacci92 skrev:Da jeg søkte skole var en av grunnene til at jeg ville gå der at de hadde tilbud om x-matte. Av laber interesse på mitt årstrinn valgte de å ikke sette opp faget akkurat det året jeg kunne ta det, så jaja.

Noen skoler har forresten noe de kaller matematikk x som ikke er det klassiske pensumet, og det tilbys gjerne i første klasse. F.eks gjør trondheim katedralskole det slik.

Hvilke skoler er det snakk om?

Forresten er det lurt å tenke på hvilken skole det eksisterer arbeidskultur.
Det er snakk om Randaberg VGS. En skole som har et mangfold av forskjellige elver (ikke av positiv art). Jeg må beklage min intoleranse og forutinntatthet mot denne skolen, men jeg liker ikke å omgås med late medmennesker (har kjennskap til flere personer her). Det eneste som trekker meg til denne skolen er håpet om å få x-matte. Men er det slik at dersom det blir for lav interesse for faget så vil det ikke bli tilbud ? Da har jeg tapt alt..
Er det virkelig verdt det da?
Den andre er St.Olav (betydelig sterkere fagmessig)
For øvrig, tilbyr skolen av "lavverdi" i henhold til inntak, Matematikk x
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Voop

Du ttenger ikke å være slem/frekk mot skolen.


Du burde velge ingen av dm. You do not deservenit
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg kjenner tilfeldigvis en som gikk på Randaberg VGS og tok Matematikk X. Han likte seg veldig godt der, og han likte både faget og skolen vedig godt og er nettopp ferdig med en mastergrad i petroleumsteknologi.

Når det er sagt har jeg merket meg at de sterkeste skolene i Rogaland på realfagsfronten (I alle fall dømt på de siste årenes resultater i realfagssolympiadene) har vært Sandnes VGS (som i utgangspunktet tilbyr Matematikk X) og St Olav.

Man skal ikke undervurdere hva et godt miljø kan gjøre for egen læring, så er spørsmålet om man bidrar til et godt læringsmiljø selv også da.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Bjarte Tjøstheim!!
Svar