prøver tex

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

[tex]($bar(s)$[/tex]
Gjest

Okey det er ikke noe vits i å bli uvenner for noe så smålig som dette :) (forresten er ikke "gjest" samme person, men flere forskjellige). Se om du får til dette med latex så vi kan diskutere matte istedenfor. Er det dette du mener?
[tex]P(T | S) = 0.96, P(T | \bar{S}) = 0.05[/tex] Bestem [tex]P(\bar{T}|\bar{S})[/tex]

Latex er ikke så vanskelig som jeg tror du tror det er. Den generelle formen er "nå trenger jeg noe fancy matteskrift"
"tex", "\", "kommado" (typisk frac for "fracture", "bar" for bar eller "underline" for strek under. Og til slutt så setter du på mengdeparanteser (disse: {}) for å bestemme hva du skal ha bar over, være brøk eller hva du skal ha strek under.
Slik: "\kommando{Variabel}". Det som kan være litt vanskelig er å vite hva de ulike tingene heter sånn som at fracture er brøk, men det lærer du ved å se på andre eller google.
Gjest

trykk svar med sitat på dette innlegget så ser du nøyaktig hvordan du skal gjøre det.

[tex]\bar{S}[/tex]
stalel

[tex][tex][/tex]/bar(S)[tex][/tex][/tex]
Gjest

blir ikke noe strek over s her. gjør som dere sier.
Gjest

[tex]/bar(s)[/tex]
Gjest

så bra gikk det
Gjest

hvordan får du inn symbolet med strek over s da? nå har jeg trykket på tex og skrevet/bar(S)- og det ga ikke ønsket resultat. skal man ikke trykke på ok etter å ha gjort det for å se symbolet på svaret?
Gjest

[tex]P(6\cap 9)[/tex]
Gjest

går med tex editor, men ikke med tastatur. hvor er strek over fx s på i tex-editor? finner den ikke, selv om jeg prøver.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bruk den andre skråstreken. Altså \ i stedet for /. Og bruk krøllparenteser { og } i stedet for ( og ) for å definere hva du skal ha strek over.

Skriver du følgende:

Kode: Velg alt

$\bar{S}$
får du følgende TeX: $\bar{S}$

Dollartegnene starter og stopper TeX. Altså, det som står mellom dollartegnene vil bli TeX.
Bilde
Gjest

hvor er de på et mac tastatur da?
Gjest

[tex]\widetilde{\overline{}}[/tex]
Gjest

[tex]s\overline{}[/tex]
Svar