sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

Vi bruker en test for å undersøke om en person har en bestemt sykdom. Vi definerer hendelsene:
T: Testen tyder på at personen har sykdommen. S: Personen har faktisk sykdommen.
a) Vi har P(T  S)= 0,96 og P(T  S) =0,05 . Forklar hva disse sannsynlighetene forteller oss. Bestem P(T S).
Vi antar at 3 % av befolkningen har denne sykdommen. En tilfeldig valgt person skal testes.
b) Bestem P T .
c) Dersom testen tyder på at personen har sykdommen, hva er da sannsynligheten for at denne personen faktisk har sykdommen?
d) Dersom testen tyder på at personen ikke har sykdommen, hva er da sannsynligheten for at personen likevel faktisk har sykdommen?


den jeg ikke forstår, hvordan du kan bestemme p(t) i oppgave b. har ikke størrelsen på populasjonen, og ikke et utfallsrom med alternativer????
staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

i a skal det være strek over s i p/s=0.05. og strek over begge bokstavene av P/s i bestem P/s. vet ikke hvordan du får disse tegnene på tastaturet mitt.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

For å hjelpe deg å gjøre innlegget mer forståelig:

Dersom du skriver
$\$$ \bar{S} $\$$ så får du $\bar{S}$
$\$$ S \cup T$\$$ så får du $ S \cup T$
$\$$ S \cap T$\$$ så får du $ S \cap T$

Og S | T kan du skrive vanlig, jeg bruker ctrl + "tasten til venstre for 1-tallet"

Dette kalles å skrive latex, noe dette forumet støtter.
staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

4$ ($)$

S¯$/($)$

forstår ikke. du kan ikke holde inn fem taster samtidig. er bar den store mellomromstasten? for meg blir det som over










$/(S)$
staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

s med strek over prøvde jeg å kopiere.
Sist redigert av staalel den 05/07-2015 19:01, redigert 1 gang totalt.
Gjest

staalel skrev:4$ ($)$

S¯$/($)$

forstår ikke. du kan ikke holde inn fem taster samtidig. er bar den store mellomromstasten? for meg blir det som over

Jækla pikk, trykk på Tex-editor og du får hjelp.








$/(S)$
staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

du må ha problemer....
staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

kan ikke lastes ned fordi det er ikke er en kjent utvikler. og å åpne for det er jo en sjanse å ta.
Gjest

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være så vanskelig trykk på "tex" knappen også skriver du "\bar{S}" nøyaktig som jeg har skrevet det, men uten hermetegn. Bar er ikke en knapp på tastaturet ditt, men heller bare et ord som betyr strek over. For å skrive "bar" trykker du "b" så "a" og til slutt "r" på tastaturet ditt.
Gjest

staalel skrev:du må ha problemer....
Ikke så store problemer som deg når du viser utakknemlighet på høgaste nivå når folk skriver et langt innlegg hvor de viser eksempler og forklarer.
staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

stakkars deg. det hjelper ikke med alternative forklaringer som er en en annen metode enn den man selv ikke skjønner. det er det siste jeg sier til deg. jeg prøver bare å spørre om noe jeg ikke får til- eller bare delvis får til.latex er dessuten er stort program det tar tid å lære.
staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

$/BAR(S)$
[tex][tex][/tex]$/bar(S)$
[tex]\varepsilon[/tex]
[/tex]

[tex]/barS[/tex]
staalel
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 26/06-2015 09:33

[tex]$/bar(S)$[/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

$\bar{S}$

Hvis du nå trykker "siter" på dette innlegget vil du kunne se nøyaktig hva jeg skrev for å få til dette.
Bilde
Gjest

Vi bruker en test for å undersøke om en person har en bestemt sykdom. Vi definerer hendelsene:
T: Testen tyder på at personen har sykdommen. S: Personen har faktisk sykdommen.
a) Vi har P(T | S)= 0,96 og P(T|[tex]S\overline{}[/tex]) =0,05 . Forklar hva disse sannsynlighetene forteller oss. Bestem P([tex]T\overline{}| S\overline{}[/tex]
).
Vi antar at 3 % av befolkningen har denne sykdommen. En tilfeldig valgt person skal testes.
b) Bestem P (T) .
c) Dersom testen tyder på at personen har sykdommen, hva er da sannsynligheten for at denne personen faktisk har sykdommen?
d) Dersom testen tyder på at personen ikke har sykdommen, hva er da sannsynligheten for at personen likevel faktisk har sykdommen?


se om det blir rett
Svar