Matematikk 1 til høsten

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Umbro

Til høsten skal jeg begynne på fysikk og matematikk på NTNU og et av fagene er matematikk 1.
Jeg har forstått det slik at dette er et veldig stort fag som krever mye jobbing, og siden jeg allerede har skaffet meg læreboka har jeg lyst å begynne å forberede meg og jobbe allerede nå. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne.

Jeg er redd for at hvis jeg begynner på "side 1" og jobber meg fremover, så vil jeg sitte på de første forelesningen og bare se uten å få så stort utbytte av det. Og at dette vil pågå til at alle har tatt igjen det jeg har gjort på forhånd og at det da vil være litt bortkastet. Jeg kunne også brukt tid på å repetere R2 kurset fra VGS, men det føler jeg at jeg har full kontroll og at det er lite å hente her. Jeg er ganske flink i matematikk, men det er kanskje fordi jeg jobber mye, og føler derfor at jeg trenger å forberede meg for å holde meg på topp.

Er det noen som har noen tips og erfaringer å dele for hvordan jeg kan gjøre dette?
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Et tips er å se på det med grenseverdier og epsilon-delta måte å se på kontinuitet og konvergens. Deretter kan du gå rett på kapittelet om konvergens av rekker. Det siste dekkes typisk mot slutten av pensum, så da slipper du å kjede deg i timen.
Hammurabi

Hvis du ikke har noe å gjøre i sommer, så kan du regne gjennom hele pensum denne sommeren. Så kan du regne det i gjennom på nytt sammen med klassen, men da i en posisjon hvor du kan alt og det hele bare blir en repetisjon. Det bør gi deg en klar fordel sammenlignet med resten av klassen.

Når det kommer til faktisk vanskelighetsgrad, tror jeg at de har gjort det litt enklere enn det var før (da det faktisk fikk sitt dårlige rykte). Etter det jeg har forstått lar de deg ikke bruke Rottmann på eksamen og før var det alltid en vanskelig oppgave på rundt 20 prosent som mange bommet på, dette har de utelatt i de siste eksamenene.
Umbro

Takk for svar

Rekker nok på ingen måte å regne gjennom hele kurset i sommer. Nå har jeg begynt å se på det i boka som står under preliminaries. Det går kanskje ganske raskt, hvis det stort sett er ting jeg har lært før. Så skal jeg se på disse temaene som ble foreslått her. :-)
Gjest

Håper det er greit om jeg stiller et spørsmål som ikke har så mye med pensum i Matematikk 1 å gjøre, men heller selve gjennomføringen.

Er det noen som vet hvordan det er med obligatoriske aktiviteter. Jeg leser på ntnu wiki fra 2013 at det er online tester, øvingstimer og prosjektpresentasjon (gøy right?) . Samtidig så finner jeg ikke noe annet enn "øvinger" for semesteret 2015 på wiki eller ntnu.no. Noen som har tatt Matematikk 1 og vet hvordan det er?
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Er det Sivilingeniørutdanningen du snakker om, eller noe annet?
Og hvilken bok er det du har kjøpt?
Umbro

Ja, sivilingeniør fysikk og matematikk. Har kjøpt boka Calculus Eight Edition.
Skrev at jeg begynte med preliminaries, men så at det ikke var nødvendig å bruke tid på.
Svar