Samlet mengde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Taraldrisommerferie

Hei! Noen her som vet hvordan man regner ut samlet mengde når man får oppgitt en graf istedenfor en funksjon? Får ikke rett svar på oppgave 4.85 i sigma s2 (2015 utgaven). Oppgaven oppgir en graf og man skal finne samlet mengde under grafen. Det jeg gjorde var å prøve å lese av noen punkter, for så å putte de i et regneark, og bruke regresjonsanalyse i geogebra. Deretter kommando integral. Men svaret ble ikke rett. På neste oppgave går det heller ikke an å lese punktene av så nøytaktig. Noen som vet hvordan man skal løse denne oppgaven?
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Uten at jeg har tilgang/har fått se grafene eller oppgavene, så har jeg noen tanker.
Siden du bare får oppgitt en graf, og du skal beregne en samlet mengde, så er det riktig det du har tolket om at du skal tenke integral. Men problemet er at du ikke har en funksjon, og at det er nok ikke meningen at du skal plotte punktene inn og bruke regresjon for å finne funksjonen. Her må du derfor beregne arealet under grafen på vanlig måte. Kan du se om det er noen figurer under grafen, f. eks trekant, kvadrat, rektangel eller trapes? Kanskje en blanding av disse?

Poenget er at du eventuelt må beregne arealet av ulike figurer som man kan tegne opp under grafen, og deretter summere disse arealene.
Svar