Kan noen hjelpe meg med en liten likning? :)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Edgar
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 23/05-2015 23:01

Hei!

Jeg er ikke en ungdomsskoleelev, men jeg er en voksen person som dessverre henger etter når det kommer til matematikk, men som har bestemt seg for å jobbe med saken!

Dette blir forresten min første (men absolutt ikke siste) post :)

Jeg håper at noen kan forklare meg hvordan jeg skal løse denne likningen:

[tex]\frac{x}{2}-\frac{x-2}{3}=1[/tex]

Den er helt sikkert utrolig enkel, men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gå fram her!

En annen liten oppgave jeg stusset på (holder på å gå gjennom gamle oppgaver) er denne:

4h 12 min = 4,2 timer (ut ifra fasiten).

Kan noen vennligst forklare meg hvordan 12 min blir til 0,2 timer?

En stor takk til den som gidder å hjelpe meg, håper å en gang mestre matematikk selv :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Anbefaler deg å gå inn på UDL.no å se videoer på de områdene du føler kunnskapen skorter! Ligger og mye andre gode ressurser ute. For å løse førstnevnte er en vanlig strategi å gange med fellesnevner, med andre et tall som deler begge brøkene. Ofte er dette produktet av brøkene. Fellesnevner her blir da $2 \cdot 3 = 6$. Ved å gange begge sider med fellesnevner (som er lov siden vi gjør det samme på begge sider av likhetstegnet) fås

$ \hspace{1cm}
\begin{align*}
6 \left( \frac{x}{2} - \frac{x-2}{3}\right) & = 6(1) \\
\frac{6}{2}x - \frac{6}{3}(x-2) & = 6 \\
3 x - 2(x-2) & = 6 \\
3x - 2x + 4 & = 6
\end{align*}
$

usw.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Edgar skrev: Kan noen vennligst forklare meg hvordan 12 min blir til 0,2 timer?
En grei måte å konvertere på er å «gange med 1» på følgende måte:

[tex]12 \cancel{minutter} \cdot \frac{1 time}{60 \cancel{minutter}}=0.2 time[/tex]
Svar