Trenger veiledning knyttet til sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Eksamensnerver

Har en innleveringsoppgave, men vet ikke hvordan jeg skal løse den.
Kan noen veilede meg? :?

Oppgaven:
En bedrift har kjøpt seks nye datamaskiner.
For hver maskin er sannsynligheten 0,20
for at den må til reparasjon i løpet av de to
første årene. La X være tallet på maski-
ner som må til reparasjon i løpet av de to
første årene.
Finn disse sannsynlighetene.
a) P(X=0)
b) P(X=2)
c)P(X er mindre enn 2)
d)P(X er mer en 3)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Eksamensnerver skrev:Har en innleveringsoppgave, men vet ikke hvordan jeg skal løse den.
Kan noen veilede meg? :?

Oppgaven:
En bedrift har kjøpt seks nye datamaskiner.
For hver maskin er sannsynligheten 0,20
for at den må til reparasjon i løpet av de to
første årene. La X være tallet på maski-
ner som må til reparasjon i løpet av de to
første årene.
Finn disse sannsynlighetene.
a) P(X=0)
b) P(X=2)
c)P(X er mindre enn 2)
d)P(X er mer en 3)
Du vet at det er 0.20 sjanse for at hver maskin må repareres. Da vet du også at det er 0.80 sjanse for at en maskin ikke må repareres. Hvilken sannsynlighetsmodell likner dette på?

a) Her må du bruke opplysningene til å sette opp en formel/funksjon for denne sannsynlighetstypen.
Det samme gjelder for alle sammen.
Eksamensnerver

Jeg vet ikke hva du sikter mot.
Situasjonen er at jeg har gått gjennom hele 2PY-kurset utenom sannsynlighet. Læreren hadde glemt det bort litt og han gir meg nå en innleveringsoppgave som omgår det kapittelet, han tror nemlig det vil gjøre at jeg lærer det innen eksamen jeg skal ha på onsdag.

Kan du fortelle meg om de forskjellige modellene?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det finnes vel ett kapittel om sannsynlighet i boken din ? :)
Eksamensnerver

Det har du helt rett i, men jeg greier fortatt ikke å lese meg fram til hvordan dette skal gjennomføres.
Det er derfor jeg er på utkikk etter noen som er villig til å ta på seg en rolle som lærer og forklare meg hvordan jeg skal løse dette stykke.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Eksamensnerver skrev:Det har du helt rett i, men jeg greier fortatt ikke å lese meg fram til hvordan dette skal gjennomføres.
Det er derfor jeg er på utkikk etter noen som er villig til å ta på seg en rolle som lærer og forklare meg hvordan jeg skal løse dette stykke.
Jeg har ikke vært borti 2P-Y, men har dere lært om binomiske sannsynlighetsmodeller??
Eksamensnerver

Nei, dette har jeg ikke hørt noe om.
Feynmans_trommer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/05-2015 14:54
Sted: Trondheim

Eksamensnerver skrev:Har en innleveringsoppgave, men vet ikke hvordan jeg skal løse den.
Kan noen veilede meg? :?

Oppgaven:
En bedrift har kjøpt seks nye datamaskiner.
For hver maskin er sannsynligheten 0,20
for at den må til reparasjon i løpet av de to
første årene. La X være tallet på maski-
ner som må til reparasjon i løpet av de to
første årene.
Finn disse sannsynlighetene.
a) P(X=0)
b) P(X=2)
c)P(X er mindre enn 2)
d)P(X er mer en 3)
Hmm... Det er litt underlig at en slik oppgave dukker opp da. Dette er en klassisk binomisk sannsynlighetsoppgave.

Men vi kan vel forsåvidt også løse dette på følgende måte:
a) P(X=0)= vel det er 0,8 sannsynlighet for at maskin 1 ikke må inn, 0,8 for maskin 2, osv. Da er det [tex]0,8^6\approx 0,26[/tex] fordi vi har seks maskiner og de har hver 0,8 sannsynlighet for ikke å måtte inn på reparasjon.

Eller vi kan løse det som en binomisk sannsynlighet. Da har vi: [tex]\binom{6}{0}0,2^0(1-0,2)^{6-0}\approx0,26[/tex]

Jeg foreslår egentlig at du googler binomiske sannsynligheter. Det virker egentlig som om læreren din vil at du skal ta vann over hodet (for sist jeg sjekket var ikke dette 2P-Y-pensum).
Sometimes I cross the Möbius strip to get to the same side #badass
Eksamensnerver

Skal søke det opp! Takk for at du tok deg tid til å svare.
Svar