Grunnleggende matriseregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

matriser2, matte.PNG
matriser2, matte.PNG (14.14 kiB) Vist 1818 ganger
For å kunne uttrykke svaret med ord prøvde jeg å løse oppgaven ved regning først, men forstår ikke helt hva som menes i fasiten:
matriser2fasitr, matte.PNG
matriser2fasitr, matte.PNG (28.27 kiB) Vist 1818 ganger
[tex]\begin{bmatrix} 1 & -4 & 0 & 0 & 7\\ 0 & 1 & 0 & 0 & -2\\ 0 & 0 & 1 & 0 & 2\\ 0 & 0 & 0 & 1 & -5 \end{bmatrix}[/tex]
Dette er hva jeg sitter igjen med etter å ha gjort den første regneoperasjonen av de to som står beskrevet i fasiten. Men hvordan får jeg bort -4 i rad 1?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Rad 2 har du fått til rett, men rad 1 har du feil.
Når det gjelder rad 1 må du først gange rad 3 med 3 og så legge sammen med rad 1. Deretter må du gange rad 2 med 4 og legge sammen med rad 1.

Det kan se ut som du ikke har helt kontroll på hvordan du skal bruke rad/rekke-operasjoner på matriser. Kanskje du bør se litt mer på dette i boka eller forelesningsnotatene dine?
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Lektorn skrev:Rad 2 har du fått til rett, men rad 1 har du feil.
Når det gjelder rad 1 må du først gange rad 3 med 3 og så legge sammen med rad 1. Deretter må du gange rad 2 med 4 og legge sammen med rad 1.

Det kan se ut som du ikke har helt kontroll på hvordan du skal bruke rad/rekke-operasjoner på matriser. Kanskje du bør se litt mer på dette i boka eller forelesningsnotatene dine?
Hei, takk for svar. Har akkurat startet med matriseregning, så er litt usikker på mellomregningene.
Er grunnen til at rad 3 ganges med 3 fordi det gjør at man får 0 i rad 1 når disse legges sammen?
Kunne du vist utregningen? Får fortsatt ikke riktig svar, til tross for å ha prøvd begge operasjonene.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Ja, hele poengen er å ende opp med 1 på første variabel i rad 1 (og null på resten), 1 på andre variabel på rad 2 (og null på resten) og så videre.
Det må selvsagt ikke være variabel 1 i rad 1, variabel 2 i rad 2 osv. men det er en grei måte å starte på før du får skikkelig dreisen på utregningene.

Før du får full kontroll kan du i en mellomregning gange rad 3 med 3. I neste mellomregning legger du rad 3 til rad 1 for å "få bort" den tredje variablen i rad 1.
Når du får trening i dette gjør du disse to utregningene i en smell. :)
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Lektorn skrev:Før du får full kontroll kan du i en mellomregning gange rad 3 med 3. I neste mellomregning legger du rad 3 til rad 1 for å "få bort" den tredje variablen i rad 1.Når du får trening i dette gjør du disse to utregningene i en smell. :)
Hmmm. Oppfyller dette kravet som står i oppgaven om at det kun skal utføres to regneoperasjoner til sammen for å oppnå målet?

Er det ikke mulig å legge til [tex]-4[/tex] fra rad 3 til 2 og[tex]3[/tex] fra rad 3 til 1. Og til slutt legge til [tex]4[/tex] fra rad 2 til 1? Dette gir meg riktig svar, men usikker på om dette kan klassifiseres som to regneoperasjoner..
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det å multiplisere en rad og så legge den til en annen rad er å regne som én operasjon. Jeg tenkte du kunne gjøre en mellomregning hvis dette var vanskelig/uvant i starten.
Svar