Matriser regneoperasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Sliter litt med å forstå tankegangen når det gjelder oppgave 2:
matrise, matte.PNG
matrise, matte.PNG (15.48 kiB) Vist 1163 ganger
I følge fasiten er svaret [tex](9, -5)[/tex], og dette får man ved å gange med [tex]\frac{1}{3}[/tex] i første rad. Men jeg hoppet rett på å legge til multippel, uten å gange med [tex]\frac{1}{3}[/tex]. Jeg fikk da svaret [tex](\frac{38}{7}, \frac{-45}{14})[/tex]. Når jeg setter dette inn i den originale matrisen blir det riktignok lik høyre side, men er usikker på om dette er riktig - og evt. hvorfor dette er feil?

Er nok veldig basic, men har akkurat startet med å regne på matriseoppgaver så sliter litt. Setter pris på alle svar!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du får feil svar, så har du sikkert en slurvefeil når du legger til en multippel. Det finnes flere måter å nå riktig svar på, så det er ikke slik at du MÅ gange med 1/3 som første steg.
Bilde
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Aleks855 skrev:Hvis du får feil svar, så har du sikkert en slurvefeil når du legger til en multippel. Det finnes flere måter å nå riktig svar på, så det er ikke slik at du MÅ gange med 1/3 som første steg.
Regnet på nytt og fikk riktig svar uten å dele på 1/3 først, så var nok en slurvefeil. Takker for svar!
Svar