Den nye eksamensordningen 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Putin

Hei,

var innom Udir hjemmesider : http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-vi ... atematikk/


her har de implementert en ny ordning for eksamen med bruk av CAS. Lurer på om hva CAS er og hvordan kan man få tak i Geogebra og få opplæring i det programvaret?

Kan man laste det ned gratis og funker den på Macbook Pro?

Hvordan bør man forbrede til R2 og 1T eksamen etter den nye ordningen?

Ser frem til gode råd...
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du kan lese litt om CAS her: http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_algebra_system

GeoGebra er gratis. Det fungerer på Mac og du finner det i AppStore.

Lærebøkene har vel etterhvert en god del info/opplæring i GeoGebra. Du finner også mye på nett som f.eks. YT, forum, geogebra.no osv. osv.

Siden du har funnet frem til udir.no finner du sikkert eksempeloppgavene som ligger der for den nye ordningen i aktuelle fag. Da bør du få et visst innblikk i hvordan du må forberede deg.
gohandomax
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 15/11-2014 13:21

Eksempeloppgavene er opphavsrettighet beskyttet, men etter et lite søk på Google fant jeg ut at passordet er "Eksempel".
Putin

Er det lettere å få 6 i matte R2 eller 1T?

Jeg har prøvd å få sekser i matte 1T flere ganger, men ender alltid på en femmer.

Har dere noen gode tips? Hvordan skal jeg tilegne kunnskaper innen CAS?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Min oppfatning er at det er veldig vanskelig å få 6 i R2 hvis du etter mange forsøk ikke klarer det i 1T, men ingenting er jo umulig. Hva er det du feiler på i 1T?
Putin

Hei,

jeg vet ikke hva jeg bommer på, og syns det blir ofte vanskelig, spesielt med ting som dukker opp uforventet.

I R2 så syns jeg at det ofte dukker opp spm som jeg ikke var forbredt på....

Hva med Bio 1 og Bio 2, er de lette?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Har ingen kjennskap til BIO bortsett fra at Bio1 er muntlig og Bio2 er skriftlig.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Lektorn skrev:Har ingen kjennskap til BIO bortsett fra at Bio1 er muntlig og Bio2 er skriftlig.
Mulig alle vet dette, men jeg vil bare presisere at i Bio2 må privatister opp til både munnleg og skriftleg eksamen.
Udir.no skrev: Biologi 2 Privatistane skal opp til skriftleg eksamen og munnleg-praktisk eksamen. Skriftleg eksamen blir utarbeidd og sensurert sentralt. Munnleg-praktisk eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt.
Putin

Takk for svar. Hvordan kan jeg klare 6 i matte 1T?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Putin skrev:Takk for svar. Hvordan kan jeg klare 6 i matte 1T?
Tror du vet svaret på dette. Jobbejobbejobbe!

Dette kan hjelpe: http://udl.no/1t-matematikk
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Putin skrev:Takk for svar. Hvordan kan jeg klare 6 i matte 1T?
Hvor mange ganger har du prøvd?
Putin

Takk for svaret. Hvis jeg ser på forelesningsvideoer og gjør gamle eksamensoppgaver, står jeg da sterkere til å klare å få 6 i matte 1 T?

Jeg har prøvd mange ganger, minst 5 ganger, og alle ganger har jeg ikke fått bedre enn 5er.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Putin skrev:Takk for svaret. Hvis jeg ser på forelesningsvideoer og gjør gamle eksamensoppgaver, står jeg da sterkere til å klare å få 6 i matte 1 T?

Jeg har prøvd mange ganger, minst 5 ganger, og alle ganger har jeg ikke fått bedre enn 5er.
Du bør kanskje vurdere om det fins andre måter å jobbe med faget på. Mengdetrening er vel og bra, men for å få 6 må du også kunne anvende kunnskapen i nye og uventede problemstillinger.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Putin skrev:Jeg har prøvd mange ganger, minst 5 ganger, og alle ganger har jeg ikke fått bedre enn 5er.
Synes privatister som jager 6-er i et mattefag er litt rare. Kan ikke skjønne noe annet enn at de kaster bort sine (betydelige) evner og år av livet sitt på noe ganske meningsløst, nemlig å skaffe et perfekt vgs-vitnemål. Kommer du ikke inn på studiet du vil inn på i Norge, så studer i utlandet i steden. Min erfaring er at det ikke er skolen/studiet som betyr mest, men egen-innsatsen din...

... jeg antar selvsagt at målet er kunnskap, og ikke et bestemt papir... mulig jeg er naiv...
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vaktmester skrev: ... jeg antar selvsagt at målet er kunnskap, og ikke et bestemt papir... mulig jeg er naiv...
Det er selvfølgelig litt nyansert. Kunnskap er vel og bra, men hvis du ikke kan dokumentere den, så er både universitetene og arbeidsmarkedet vanskelig å navigere i. For praktiske felt, eksempelvis programvareutvikling, så kan man vise til resultater man har oppnådd utenfor akademiske fakultet (dersom man har vært personlig oppslukt), men når man søker skole er det dokumentasjon som er alfa og omega. Konkurransen på universitetene er stivere enn noensinne, og en ekstra 6er kan gå en lang vei. Spesielt fristende i fag der du vet du har realistiske muligheter for å få det. :)
Bilde
Svar