Potensrekker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Starting with the power series representation [tex]\frac{1}{1-x} = 1 + x^2 + x^3 + x^4 + . . . , (-1<x<1)[/tex] determine power series representations for the functions indicated in the exercises. On what interval is each
representation valid?

a) [tex]ln(2-x)[/tex] in power of [tex]x[/tex]

Skjønner at jeg må integrere, men får ikke riktig svar. Noen som kan hjelpe?
Takknemlig for all hjelp.
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Hvis du bytter ut $x$ med $x-1$ så får du $\frac{1}{1-(x-1)} = \frac{1}{2-x} = 1 + (x-1) + (x-1)^2 + (x-1)^3 + (x-1)^4+\ldots = \sum_{n=0}^{\infty} (x-1)^n$ og $\int \frac{1}{2-x}~\textrm{d}x = -\ln|2-x|$
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

MatIsa skrev:Hvis du bytter ut $x$ med $x-1$ så får du $\frac{1}{1-(x-1)} = \frac{1}{2-x} = 1 + (x-1) + (x-1)^2 + (x-1)^3 + (x-1)^4+\ldots = \sum_{n=0}^{\infty} (x-1)^n$ og $\int \frac{1}{2-x}~\textrm{d}x = -\ln|2-x|$
Ja, det var det jeg også gjorde, men hva gjør man videre? Nå har du jo på en måte integrert venstre side av likningen, men så må man integrere høyre side med summetegnet.
Svaret skal i følge fasit bli [tex]ln2 - \sum_{n=1}^{\infty}\frac{x^n}{2^nn}[/tex] for [tex](-2\leq x < 2)[/tex]

Skjønner ikke hvorfor konvergensområdet blir slik heller. :?
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

pi-ra skrev: Ja, det var det jeg også gjorde, men hva gjør man videre? Nå har du jo på en måte integrert venstre side av likningen, men så må man integrere høyre side med summetegnet.
Svaret skal i følge fasit bli [tex]ln2 - \sum_{n=1}^{\infty}\frac{x^n}{2^nn}[/tex] for [tex](-2\leq x < 2)[/tex]

Skjønner ikke hvorfor konvergensområdet blir slik heller. :?
Okay, da forventes det nok en litt annerledes framgangsmåte

$\int \frac{1}{2-x}~\textrm{d}x = \frac{1}{2} \int \frac{1}{1-\frac{x}{2}}~\textrm{d}x =\frac{1}{2} \int \left(\sum_{n=0}^{\infty} \left(\frac{x}{2}\right)^n\right)~\textrm{d}x$
I den siste overgangen brukte jeg $\frac{1}{1-y} = \sum_{n=0}^{\infty} y^n$ for $-1<y<1$ med $y=\frac{x}{2}$

Det blir lettere å se hvorfor konvergensområdet blir som det blir nå. Dersom $ \sum_{n=0}^{\infty} y^n$ konvergerer når $-1<y<1$, konvergerer $\sum_{n=0}^{\infty} \left(\frac{x}{2}\right)^n$ når $-1<\frac{x}{2}<1 \Leftrightarrow -2<x<2$
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

MatIsa skrev:
pi-ra skrev: Ja, det var det jeg også gjorde, men hva gjør man videre? Nå har du jo på en måte integrert venstre side av likningen, men så må man integrere høyre side med summetegnet.
Svaret skal i følge fasit bli [tex]ln2 - \sum_{n=1}^{\infty}\frac{x^n}{2^nn}[/tex] for [tex](-2\leq x < 2)[/tex]

Skjønner ikke hvorfor konvergensområdet blir slik heller. :?
Okay, da forventes det nok en litt annerledes framgangsmåte

$\int \frac{1}{2-x}~\textrm{d}x = \frac{1}{2} \int \frac{1}{1-\frac{x}{2}}~\textrm{d}x =\frac{1}{2} \int \left(\sum_{n=0}^{\infty} \left(\frac{x}{2}\right)^n\right)~\textrm{d}x$
I den siste overgangen brukte jeg $\frac{1}{1-y} = \sum_{n=0}^{\infty} y^n$ for $-1<y<1$ med $y=\frac{x}{2}$

Det blir lettere å se hvorfor konvergensområdet blir som det blir nå. Dersom $ \sum_{n=0}^{\infty} y^n$ konvergerer når $-1<y<1$, konvergerer $\sum_{n=0}^{\infty} \left(\frac{x}{2}\right)^n$ når $-1<\frac{x}{2}<1 \Leftrightarrow -2<x<2$
Hm, er det du skrev sist nå hele utregningen?
Hvor blir av [tex]ln2[/tex] som skal stå foran summetegnet, og [tex]n[/tex] som skal stå under brøkstreken inni summetegnet?
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

pi-ra skrev:Hm, er det du skrev sist nå hele utregningen?
Hvor blir av [tex]ln2[/tex] som skal stå foran summetegnet, og [tex]n[/tex] som skal stå under brøkstreken inni summetegnet?
Nei, det gjenstår å integrere og å finne integrasjonskonstanten
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

MatIsa skrev:
pi-ra skrev:Hm, er det du skrev sist nå hele utregningen?
Hvor blir av [tex]ln2[/tex] som skal stå foran summetegnet, og [tex]n[/tex] som skal stå under brøkstreken inni summetegnet?
Nei, det gjenstår å integrere og å finne integrasjonskonstanten
Kunne du lagt ut hele utregningen fra start til slutt? Får det ikke til å stemme..
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

pi-ra skrev: Kunne du lagt ut hele utregningen fra start til slutt? Får det ikke til å stemme..
$\int \frac{1}{2-x}~\textrm{d}x = \frac{1}{2} \int \frac{1}{1-\frac{x}{2}}~\textrm{d}x =\frac{1}{2} \int \left(\sum_{n=0}^{\infty} \left(\frac{x}{2}\right)^n\right)~\textrm{d}x
= \frac{1}{2} \sum_{n=0}^{\infty}\left( \int \frac{x^n}{2^n}~\textrm{d}x\right)$
$-\ln|2-x| = \frac{1}{2}\sum_{n=0}^{\infty}\frac{x^{n+1}}{2^n(n+1)}+C$
Ettersom $x\in (-1, 1)$, er $2-x\in(1,3)$. Derfor kan vi droppe absoluttverdien og skrive
$\ln(2-x) = -\sum_{n=0}^\infty \frac{x^{n+1}}{2^{n+1}(n+1)}+C$. Her har jeg også tatt med faktoren $\frac{1}{2}$ innenfor summasjonstegnet, slik at det blir $2^{n+1}$ i nevneren istedenfor $2^n$.
For å finne $C$ kan det være smart å evaluere uttrykket for en $x$-verdi slik at den uendelige rekken forsvinner. I dette tilfellet gjør den det når $x=0$.
$\ln(2-0) = -\sum_{n=0}^\infty \frac{0^{n+1}}{2^{n+1}n+1}+C\Leftrightarrow C = \ln {2}$
Altså:
$ln(2-x) = \ln{2} - \sum_{n=0}^\infty \frac{x^{n+1}}{2^{n+1}(n+1)} = \ln{2} - \sum_{n=1}^\infty \frac{x^{n}}{2^{n}n}$
Til slutt har jeg begynt summasjonen på $n=1$ istedenfor $n=0$, og kan derfor bytte ut $\frac{x^{n+1}}{2^{n+1}(n+1)}$ med $\frac{x^n}{2^n n}$, som er litt penere
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Tusentakk! :)
Svar