Grenseverdi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
nilsemann

Jeg strever med følgende grenseverdi når x går mot null:

over brøkstrek: sqrt(1+x)-1-(x/2)
Under brøkstrek: x^2

Vet at svaret skal bli minus 1/8, men fatter ikke hvordan jeg skal komme frem til dette?

Anyone?
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

[tex]\lim_{x\to 0}\frac{\sqrt{(1+x)}-1-\frac{x}{2}}{x^{2}} \; \begin{bmatrix}0 \\ 0 \end{bmatrix}[/tex]

Jeg ville benyttet L'hopitals regel to ganger. Dvs: når både teller og nevner blir null ved innsetting av grenseverdien, så er grensen til funksjonen den samme som når den deriverte til teller og nevner (som egne funksjoner) grenser til samme verdi:

[tex]\lim_{x \to a} \frac{f(x)}{g(x)} \; \begin{bmatrix}0 \\ 0 \end{bmatrix} = \lim_{x \to a} \frac{f'(x)}{g'(x)}[/tex]
nilsemann

Har prøvd, men får da et ledd (-2/x^3) i nevner som går mot minus uendelig, og en teller som (selvsagt) blir 2. Så grenseverdien blir uansett "minus uendelig", og ikke minus 1/8 som er rett svar....
nilsemann

Beklager, liten deriveringsfeil der..... Fikk det til å stemme nå, TUSEN TAKK!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Taylor er nok hakket enklere $\sqrt{x+1} \approx 1+\frac12 x-\frac18 x^2 + \cdots $
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar