Overføre en likning til det virkelig liv

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jacob98
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/10-2014 09:04

Jeg fant denne oppgaven:

Bilde

Kan noen gi meg et eksempel på en situasjon der jeg kan bruke denne likningen? Jeg er så nær ved å skjønne dette, men det stopper opp da jeg skal se den pratiske nytten ved å kunne slike likninger.
Det er planke når man har enkle likninger, men når de blir mer komplekse sliter jeg. Jeg har en følelse av at man absolutt bør kunne overføre kunnskapen om å løse likninger til det virkelig liv når vi etter hvert skal ut i de mer krevende yrkene. For hva skal jeg med kunnskapen om å løse en slik likning når jeg ikke vet når jeg kan bruke en slik, eller når jeg kan sette den opp slik - eller tilsvarende slik?

Hilsen Jacob
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Å løse AKKURAT den likningen er nok ikke spesielt nyttig, men å kunne løse likninger generelt gjør man hele tida. For det meste uten å vite om det. For eksempel når du tenker "jeg har så mye penger, hvor mye trenger jeg å tjene for å ha SÅ mye penger?"

Likningsløsning er noe man ofte gjør i hodet, og det er såpass inngravert i rutinene våre at vi ikke legger merke til det lengre.

Når du begynner å tjene mer penger, eller generelt skal gjøre noe med store mengder av et eller annet, så blir det større likninger enn du kan løse i hodet, og må ty til penn og papir. Da vil det være mer åpenbart at du faktisk driver med likningsløsing.
Bilde
Jacob98
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/10-2014 09:04

Takk for svar, selv om jeg ikke ble noe klokere av svaret ditt. Jeg vet jo at man, nærmest ubevisst, løser likninger hver dag, men min utfordring er å se når man helt konkret må ta i bruk de mer avanserte likningene.
Jeg forstår også at man gjennom mattefaget lærer teknikkene, algoritmene, rutinene, reglene osv. gjennom ofte abstrakt oppgaveløsning, men man må jo også lære seg når de kan og skal anvendes. Det er fokus på dette jeg har savnet mest opp gjennom årene i skolen.
Ingen kan ta fra meg mine seksere i matte, men jeg føler at jeg langt fra er god nok til å trylle frem avanserte likninger på komplekse praktiske problemstillinger. Og ikke minst forklare hvorfor man gjør det man gjør.
Kred til de som kan komme med noen reale problemstillinger fra det virkelige liv, og hoste opp likninger som viser hva, hvorfor og hvordan :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når du begynner med fysikk, så vil du se en umiddelbar grunn til at man lærer å løse likninger. Der vil du få bruk for de aller fleste teknikkene du kan rundt likningsløsning. Og da er det ikke et stort steg videre for å se hvordan de har en anvendbar nytte. :)
Bilde
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Helt enig der. Jeg husker litt av den samme frustrasjonen da jeg begynte på VGS. Var ganske lei matte på det tidspunktet, og det var mye på grunn av at jeg ikke så nytten av det. Syns matten ble mye mer givende når jeg begynte med R1 og Fysikk 1 andre året. Det er egentlig ikke før man begynner på ting som derivasjon og integrasjon (samt ting som eksponentiell vekst, trigonometri osv.) at matten kan brukes på mer kompliserte problemstillinger - og disse problemstillingene kommer ofte fra fysikk eller ting som stammer derfra (kjemi, elektronikk, osv.) Å sette opp ligninger krever like mye kunnskap innen det aktuelle området problemet befinner seg i som matematisk kompetanse i seg selv. Hvis man skal f.eks. skal regne ut hvor langt ei kanonkule vil fly med en gitt utgangsfart og vinkel, er det de fysiske lovene og prinsippene som vil lede en til å sette opp riktig ligning, og matematikken som vil ta det for seg å løse ligningen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Jacob98
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/10-2014 09:04

Ahhh..dette var mye mer oppklarende. Tusen takk for et godt svar Vektomannen :D
Svar