S1 Matte Brøk, hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
AfroGunsou

Hei!

Jeg har S1 Matte på VGS, men henger fast på en oppgave. Kan noen skrive ned hver minste detalj for å løse denne oppgaven, for jeg er veldig usikker på hvordan man kommer frem til svaret. Den skal visstnok være veldig simpel å løse, men jeg får ikke riktig svar.

Oppgaven:
1-a-1/(a+1)

På forhånd, takk! :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ikke slik at vi gir løsninger på sølvfat. Det fungerer slik at du viser hva du har prøvd, så hjelper vi deg videre.
Bilde
AfroGunsou

I boka står det at man skal finne felles nevner og gange slik at man får lik nevner på begge sider... (Og jeg ser at i fasiten blir nevneren a+1). Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få nevneren til å bli a+1 på den andre siden? Jeg har prøvd å gange med a+1 , siden nevneren teknisk sett allerede er 1 (og a+1 = 1(a+1)?) men 1-a*a+1 = 1a+1-a^2+1, og jeg blir hengende igjen med 1a og et 1-tall for mye? Jeg har en del andre liknende oppgaver i boka som jeg også skal gjøre, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få lik nevner, når den "manglende delen" er et tall som +a eller -x eller liknende...
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Er det en likning du holder på med? Ser ikke noe som er "den andre siden" i det du skriver i post #1.

Generelt kan du få ethvert tall eller ledd til å bli en brøk med en ønsket nevner med følgende metode:
[tex]3 = 3 \cdot 1 = 3 \cdot \frac {x+2}{x+2} = \frac {3x+6}{x+2}[/tex]
AfroGunsou

[tex]1-a-\frac{1}{a+1}[/tex]
Det var vel en dårlig formulering å si "den andre siden".
Det jeg mener er det leddet som ikke har noen (synlig) nevner til høyre her.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal gi [tex]1-a[/tex] felles nevner slik som boka sier så jeg kan trekke fra [tex]-\frac{1}{a+1}[/tex]
Hvis jeg ganger med a, blir det jo 1*a, ikke 1+a... og hvis jeg ganger med a+1så får jeg ikke tallene i telleren til å bli riktig (Som var det jeg forsøkte å si i min forrige post).
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du må utvide 1 som jeg viste (gange med en brøk med samme ledd i teller og nevner) og du må utvide -a som jeg viste. Sett deretter alt på felles brøkstrek og trekk sammen.
AfroGunsou

Takk! Jeg fikk det til :o
Jeg sliter fortsatt med det med å finne felles nevner på andre oppgaver...
Hvis man skal multiplisere to brøker, er det ikke sånn at man kan legge sammen teller med teller og nevner med nevner?
Eller er man nødt til å ha felles nevner da også?
Eks.: [tex]\frac{3x}{x^2-x}*\frac{2x-2}{x^2}[/tex]
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Nei, ved multiplikasjon av brøker ganger du sammer teller og teller, og så ganger du sammer nevner og nevner.
AfroGunsou

Ok, takk for all hjelp! Nå bør jeg vel få det til :mrgreen:
Svar