Løse likning grafisk i geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Hei!

Det er en stund siden jeg gikk på vgs og mangler derfor en del kunnskap om geogebra.

Jeg har kommet til en oppgave der jeg skal løse likningen grafisk med digitalt verktøy. Kan noen skrive en steg for steg-forklaring på disse oppgavene?

1) e^(2x) - 2e^(x) = 0

2) e^(2x) + e^(x) - 6 = 0

3) e^(x) + 1 = 2e^(-x)


Jeg prøver å lage grafen, men det ender med kjeglesnitt eller glidere. Hadde satt pris på hjelp!
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Når du skal få GeoGebra til å tegne grafen legger du inn uttrykkene slik du har skrevet dem i tråden men uten "=0".

Nullpunkter kan du enten finne med skjæring mellom x-akse og funksjon (se under punktmenyen) eller med kommandoen nullpunkt.
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Ah, takk for hjelpen!
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Her er enda et oppfølgingsspørsmål ang. geogebra.


Jeg har oppgaven N(t) = 200/(1+(19e^-0.1t))
Hvor t = år
N(t) = antall dyr
t = [0,100]


Oppg.: På hvilket tidspunkt er antall dyr lik 65?
Jeg klarte dette ved regning, men ønsker gjerne å løse denne oppgaven digitalt.

Jeg tastet inn funksjonene:
f(x) = 200/(1+(19e^-0.1t))
g(x) = 65


Når jeg nå prøver å løse oppgaven i geogebra, bruker jeg kommandoen skjæring(objekt, objekt). Selv om man tydelig ser krysningen blir koordinatet kalt udefinert.

Hva gjør jeg galt? Hadde vært fint med hjelp.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Geogebra har av og til litt problemer med å finne skjæringspunkter mellom funksjoner. Den klarer det som regel hvis du angir et område den skal lete etter skjæringspunktet. F.eks. kan du i dette tilfellet bruke kommandoen skjæring[f,g,-60,0] for å få Geogebra til å finne et skjæringspunkt et sted mellom x=-60 og x=0.

Det fungerer som regel også å bruke punktverktøyet og klikke på skjæringspunktet for å få markert det.
Svar