navnsetting i kjemi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
LeahMolvik

Hei!

Eg og ei venninne satt igjen på skulen i dag og arbeidde litt med kjemi 1 stoffet. Me skal ha prøve i slutten av denne veka. Det eg lure litt på (som ingen av oss var sikker på) er korleis vil ein set tal i namnet på molekyl der ein har 2 ulike alkylgruppar?
Eg veit at ein skal følgje alfabetet når ein skal setja gruppane i namnet, som f.eks: etyl-metyl eller butyl-etyl osv.
Men korleis vert talsetjinga hvis ein har to av ei og får di- foran? Kva veg vil ein då telja frå? Slik at di-gruppa får lågast tal, eller den andre?

2-ethyl-3,4-dimethylpentan

Eller

4-ethyl-2,3-dimethylpentan

Håpar nokon kan hjelpa oss. Me har eigenlesing på onsdag, så me har ikkje undervisning før prøva.

Helsing Leah :)
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Her blir vel ingen av alternativene riktig, iom. at hvis du har et pentanmolekyl med en 2-etyl-gruppe, så har du en karbonkjede på seks karboner, altså snakker vi om et heksanmolekyl. Så det riktige navnet her blir vel 2,3,4-trimetylheksan?
LeahMolvik

Ja, da har du rett i. Me fekk eit øvingsark i dag, og der var både den som eg nemnte i stad og CH3CH2CH(CH2CH3)CH2CH(CH3)CH(CH3)CH3 skriven. Når eg jobbe med dette tenke eg alltid på å finna den lengste karbonkjeda som du gjorde over. Men namnet når det er 2 gruppar som i den andre eg nemnte - her vil me jo få 2 alkylgruppa uansett korleis ein lagar den lange karbonkjeda. Korleis må eg tenkja i forhold til tala då - vert da 3etyl eller 5etyl her? Eg føler for skriva 5, for eg såg eit eksempel kor dei hadde gitt "di- og tri-" gruppane lågast nummer, men generelt tenkjer eg jo at den første gruppa skal ha lågast. Litt forvirra ser du haha!
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Såvidt jeg kan forstå blir navnet her 5-etyl-2,3-dimetylheptan. Jeg begrunner dette fra reglene på denne nettsiden: http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/gr ... index.html

Regel 4 gir at den første metylgruppen får 2 som plassiffer (hvis jeg begynner fra den andre siden blir det laveste plassifferet 3).
Regel 6 gir at sidegruppene skal skrives alfabetisk, uten å ta hensyn til prefikser som di og tri. Altså må etyl stå først.
(Ikke relevant i dette tilfellet, men regel 7 er vel også relevant for det du lurer på sånn generelt.)

Regel 6 gir vel også at det forrige eksempelet ditt skulle hett 2-etyl-3,4-dimetylpentan om det ikke hadde vært for at det egentlig var et heksan. :wink:
LeahMolvik

Tusen, tusen takk! Gjer meg litt håp at magefølelsen sa 5-etyl, mens noko anna sa da motsatte. Får ha truen på magefølelsen fremøve :lol: Skal lesa meir på den linken, den inneheldt fleire reglar og dermed meir forklaring enn det boka vår gjer, trur kanskje det kan hjelpa på forståinga. Tusen takk! Får sjå om eg klarer meg vidare med øvingane no :D
Svar