Ta opp R1 og R2 - studieplan?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Stine Sofie

Jeg vil ta opp R1 og R2 til jul. Har 2MX og 3MX fra før (tok det for ca. 10 år siden). Må ha sekser for at det skal hjelpe, og har fem i både 2MX og 3MX. Noen som har tips til studieplan? Eller skal jeg lage en selv?

Hva med gode lærebøker? Tenker jeg kommer til å regne gjennomlæreboken, så finnes det vel slike "eksamensett"-bøker, eller bare hente gamle eksamener fra UDIR..
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Alle eksamener ligger på nettsidene til UDIR. Hvis du googler så finner du nok passordet for å laste ned oppgavene. :)

De fleste lærebøker har vel forslag til fremdriftsplan hvis det er det du mener med studieplan?

For selvstudium er Sinus-bøkene helt OK. Oppgavene er i letteste laget for å sikre 6 på eksamen så du må regne gamle eksamensoppgaver! Gjerne alle som er gitt i fagene.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Du bør lage en studieplan selv.

Om du vet når du har eksamen, så ville jeg satt av i hvert fall to uker per fag til å regne gamle eksamenssett. Ideelt sett mer, men du har jo knapt med tid som det er.

Resten av tiden har du til rådighet til å gå gjennom pensum. Her kan det være lurt å finne ut hva som faktisk er pensum. I den gamle R1 eller R2-boken jeg hadde, var det for eksempel et helt eller flere delkapittel som hadde kommet med ved en feil. Ikke pensum overhodet. Ellers er det jo flere ting som er mer relevante enn andre, men skal man ha 6 må man vel mer eller mindre kunne alt.

Har du meldt deg opp forresten? Synes å huske at fristen var ganske tidlig sist jeg meldte meg opp.

Mener å ha hørt at det er noen endringer i eksamensform også nå.

Det som i hvert fall er nytt fra 10 år tilbake er at 'digitale hjelpemidler', henholdsvis Geogebra er veldig sentralt i eksamen. Når jeg tok eksamen var det to deler. En med null hjelpemiddel (null formelhefter) og siste del med ALT av hjelpemiddel inkludert PC. Men ikke la deg lure til å tro at det er lett av den grunn. Tiden er knapp og man har egentlig ikke tid til å bla rundt i bøker eller tenke.

Lykke til. :)
Stine Sofie

Oki -takk for hjelpen så langt.

Jeg har meldt meg opp. R1 eksamen 27.11 og R2 eksamen 28.11 - så bare en dag mellom. Har 100% jobb også, så vi får se hvordan det går.

Jeg skal kjøpe bøkene i morgen, så lager jeg en studieplan som jeg håper dere kan gi tilbakemld. på :)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Johan Nes skrev:
Mener å ha hørt at det er noen endringer i eksamensform også nå.

Ny eksamensform trer i kraft 1.1.2015, så høstens eksamener skal kunne løses med bruk av kalkulator.
Men du har en stor fordel hvis du behersker GeoGebra godt.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Lektorn skrev:Alle eksamener ligger på nettsidene til UDIR. Hvis du googler så finner du nok passordet for å laste ned oppgavene. :)

De fleste lærebøker har vel forslag til fremdriftsplan hvis det er det du mener med studieplan?

For selvstudium er Sinus-bøkene helt OK. Oppgavene er i letteste laget for å sikre 6 på eksamen så du må regne gamle eksamensoppgaver! Gjerne alle som er gitt i fagene.
Vi har jo alle eksamensoppgavene her :P :P
Stine Sofie

Aldri tenkt på at de ikke har vgs.lærebøker på bokhandelen..
Stine Sofie

Da har jeg kjøpt Sinus 1 og 2, samt Matematikk R1 og R2, og det de kalte for superhefte. Da er det bare å vente på posten :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Vedrørende studieplan vil jeg anbefale deg å ta en grundig titt på hva som er pensum og se hva du synes er vanskelig. Ettersom du har hatt dette før, regner jeg med du har et overblikk over det meste. Vet ikke hvor mye det har endret seg.

Det er gjerne individuelt hvor man sliter.

Selv tok jeg vektorer og vektorregning ganske lett, trolig fordi det meste var helt nytt og jeg dermed ikke manglet forkunnskaper som ofte var et problem når jeg holdt på med andre ting.

Trigonometri og trigonometriske funksjoner slet jeg imidlertid veldig med. Synes uten tvil det var den biten som var vanskeligst å skjønne. Er fortsatt ikke helt stødig, men begynner å komme seg nå.

Følger og rekker tok jeg veldig lett, men jeg slet litt med induksjonsbeviset (ofte algebraen faktisk). Har hørt andre igjen slite VELDIG med dette. En liten eksamenskommentar her. Inntrykket mitt er at du sjeldent kreves at du skal kunne ALT til eksamen. Ofte er følger og rekker ganske enkelt. Gjerne Del 1 på eksamen, men du MÅ kunne induksjonsbeviset. Dette er en gjenganger.

Logaritmer synes jeg alltid har vært noe vanskelig. Vet ikke hvorfor.

Derivasjon tok jeg rimelig lett i begynnelsen, men tok lang tid før jeg fikk inn kjerneregelen. Enkel integrasjon gikk veldig greit, men er fortsatt ikke stødig på litt mer avansert integrasjon, noe jeg nå jobber med.

Anbefaler deg å sjekke eksamenssettene så snart du kan. Det gir deg en god pekepinn på hva du bør kunne.
Stine Sofie

Tusen takk, Johan Nes! :)
Stine Sofie

Da har jeg fått bøkene. Trenger bare kalkulator :D

Jeg begynner med R1 i en mnd., så tar jeg R2 på en mnd. Så tar jeg eksamensett, eller annet miks i en mnd. Har følgende milepæler for R1:

Kapitelltest #1: fredag 5. sept
Kapitelltest #2: onsdag 10. sept
Kapitelltest #3: mandag 15. sept
Kapitelltest #4: lørdag 20. sept
Kapitelltest #5: torsdag 25. sept
Kapitelltest #6: tirsdag 30. sept

Eksamen Høst 2014: onsdag 1. okt
Eksamen Høst 2013: torsdag 2. okt
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Tøft skjema som krever stor innsats, motivasjon og struktur.
Lykke til! :D
Stine Sofie

Oki, da gjorde jeg like så godt kapitteltesten for kapittel #1. Hadde en slurvefeil, og en oppgave jeg måtte se litt i boka på. Jeg begynner bare på kapittel #2 i dag, så ser jeg hva som er vanskelig. Merker jeg må regne noen oppgaver..
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Ja du må regne mange oppgaver, og kapittel-testene til Sinus er ikke veldig vanskelig. Det vil du nok se når du starter med eksamensoppgavene.
Svar