Har du noen gang brukt matte til å løse et virkelig problem?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Jeg har sommerjobb som tømrer (mitt tidligere yrke) og denne uken bygde jeg en trapp over tre plan. Brukte pytagoras og trigonometri til å beregne lengder og høyder.

Veldig morsomt å bruke matematikken i en praktisk sammenheng og også se at målene faktisk passet og ikke lenger bare var tall i en bok.

Noen andre som har brukt matematikk i virkelige situasjoner og sett konkrete resultater av det?

Håper å høre om noe mer spennende enn en trapp. :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Masse.

Jeg har i en stund skrevet ned alt mitt pengebruk, helt ned på enkeltvarenivå, og ført på hvordan jeg kategoriserer det. Altså kan en snutt se slik ut;

Kode: Velg alt

Tunfisk; 230g; 3.90kr; 20140513; mat
Billett, Lerkendal, RBK; 250kr; 20140514; underholdning
Billett, Lerkendal, RBK; 250kr; 20140514; gave
Dopapir; 18kr; 20140517; hygiene
...osv. Du skjønner greia.

Deretter skrev jeg et python-program (som per dags dato bare kjøres fra IDE) som regner ut hvor mye jeg har brukt på en enkelt kategori over et bestemt tidsintervall. Eller hvor mye jeg har brukt på tunfisk spesifikt. Eller hvor mye jeg har brukt på mat gjennomsnitlig per dag siden x dato. Hva-som-helst. Det er fort gjort å kode nye ting.

Fordelen jeg har hatt er at det er veldig lett å lage budsjett. Hadde aldri trodd jeg kom til å være "den typen", men... Det er morsomt å føre statistikk, gitt.

Ellers er 3D-programmering en gitt greie. Lineær algebra og trigonometri var ikke morsomt før dette ble introdusert.
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Kult, Aleks! :)

Hva er 3D-programmering?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du har spilt et 3D-spill noen gang, så er det 3D-programmering som tar seg av alle objekter som beveger seg.
Bilde
Svar